Ипак, процењује се да је на то највероватније утицало то што су нова кола куповале компаније. Продато је 26.500 возила, а најпродаванији су „шкоде” и „фијати”.
Будући да је куповна моћ грађана Србије мала, на домаћем тржишту је много оних који нуде половна возила, и ту се бележи велики увоз. Увоз половних аутомобила, по речима генералног секретара Српске асоцијације увозника нових возила Бобана Николића, има сталан тренд раста и сваке године већи је више од десет одсто. Он истиче да је увоз половњака неконтролисан и да се увозе возила стара од око 14 до око 19 година, с еуро3 моторима, који имају велику емисију издувних гасова и негативно утичу на квалитет животне средине.
– За првих девет месеци ове године у Србији је продато око 30.000 нових аутомобила и око 115.000 половних, од којих је око 50 одсто старије од 14 година и под хаубом су мотори еуро3 генерације – каже Николић. – На возилима старим од 14 до 19 година тешко је измерити емисију издувних гасова, али је јасно да она веома висока. Стандарди о емисији тих гасова све су оштрији и правила говоре да она неће смети да пређе 100 грама ЦО2 по километру, што значи да ће произвођачи у миксу производње морати да га достигну јер ће у супротном плаћати велике казне које се по моделу крећу од милион евра.
Николић наглашава да је неопходно да се забрани увоз тако старих возила у Србију јер ће то имати позитиван утицај на животну околину, и напомиње да су то земље у окружењу већ урадиле.
– Босна и Херцеговина и Црна Гора забраниле су увоз возила с еуро3 и еуро4 моторима, а у Хрватској се већ одавно приликом увоза половњака плаћа такса по емисији издувних гасова па је сигурно да увозницима није у интересу да увозе стара возила – указује Николић.
Да би се смањило загађење, у многим градовима у Европи забрањен је саобраћај возилима с дизел-моторима, а све је више хибридних и оних која користе електричну енергију. Таквих возила на нашим путевима је мало, а да би их било више, указује Николић, потребно је, уз бољу инфраструктуру, направити неколико корака.
– Наша асоцијација се залаже за то да се приликом куповне тих возила обезбеде олакшице, попут оних које су постојале у неким земљама – при куповини електричних возила биле су на више година и до чак 10.000 евра. У Србији таквих олакшица нема, а једино што се спомиње је да се од следеће године планира укидање таксе на употребу возила. То, извесно је, неће допринети поспешивању подаје тих возила јер је реч о симболичним износима од 1.200 до 5.000 динара при регистрацији. Да би се у Србији побољшала продаја хибридних возила, продавци нових су одобравали попусте, што је дало резултат пошто су ти аутомобили почели више да се купују – каже Николић.
Да се половна возила продају, поврђују у Ауто-центру „Карузо” у Новом Саду, где се потврђује и то да продавци половњака и те како воде рачуна о томе каква возила нуде. У том центру се, по речима менаyера продаје Драгана Топалова, могу купити само возила која нису старија од пет година, а купци се најчешће одлучују за „фолксваген”, „пежо”, „шкоду”, „рено”, „ситроен”.
– Возила у нашој понуди – а напомињем да увозимо искључиво возила до пет година старости, односно оне с генрацијом мотора еуро5 или еуро6 – добро се продају – каже Топалов. – Просечно се месечно прода десетак аутомобила, а цене зависе од годишта производње, пређене километраже, нивоа опреме...
Николић указује на то да куповину возила не треба посматрати само кроз призму куповне моћи већ као питање – да ли је важан квалитет животне средине и будућност или је избор нешто друго.
– Неопходно је да се забрани увоз старих возила и смањи емисија издувних гасова и тако позитивно утиче на здравље свих грађана наше земље. У Србији има око 2.500.000 укупно регистрованих возила и не треба превише објашњавати да се сви грађани, уз увоз возила с моторима еуро3 и еуро4 генерације, суочавају с великим проблемом – изузетно загађеним ваздухом, пре свега у великим градовима, у шта смо се могли уверити последњих дана.
Д. Млађеновић