Половњацима за годину дана цена скочила и до 20 посто

Недостатак нових возила, несигурност због ситуације на глобалном тржишту и проблема с којима се ауто-индустрија суочава практично већ дуже од две године довела је и до великих промена на овом тржишту.
polovnjaci polovna vozila
Фото: Tanjug/M.Paunović, ilustracija

Наиме, након пандемије коронавируса и опоравка ауто-индустрије, започео је сукоб између Русије и Украјине и додатно закомпликовао ситуацију произвођачима возила. Наиме, потешкоће у набавци одређених компоненти, поремећаји у токовима снабдевања, недостатак чипова, поскупљење сировина, транспорта... настављене су и због тога је производња аутомобила смањена, на нова возила се дуже чека - у зависности од модела, рок испруке премашује неколико месеци, па и годину дана, а цене су све више.

Због свега тога повећана је и потражња за половним аутомобилима, то се дешава у целој Европи, па наравно и у Србији, а то је и разлог што половњаци, баш као и нови аутомобили, поскупљују. Тако су половни аутомобили на домаћем тржишту сада скупљи више од 30 одсто у односу на пре неколико година, а понуда је нешто другачија и свакако мања него раније, а мање је и купаца.

2.600 евра ауди А4 из 2004. године, форд фокус 1,8 из 2001. године 1.300 евра, форд мондео из 2005. кошта 1.700 евра

Због садашње ситуације на тржишту, те проблема у производњи нових возила, изгледа да више не важи то да вредност тек купљеног аутомобила аутоматски опада за најмање десетак одсто. Наиме, у ауто-кућама кажу да су они који су нова кола купили пре три године, односно пре пандемије коронавируса и сукоба Русије и Украјине, у прилици да, уколико се одлуче на продају, у новчаник сместе исти износ као онај који се морао избројати када су купљена.

30 одсто скок цена половњака у односу на пре неколико година

На ауто-плацевима где се продају половни аутомобили указују да су цене више него протеклих година, а у односу на прошлу годину проценат поскупљења је од 10 до 20 одсто. Указују и да на раст цене половњака на нашем тржишту, уз недостатак нових возила, утиче раст цена свих улазних трошкова - од докуметације до транспорта, те да све то, као и ниска куповна моћ грађана Србије, утиче на смањење промета, односно да је далеко више оних који долазе да се распитају о понуди од оних који се на куповину одлучују. Продавци истичу и да купци, када се и одлуче да купе половно возило, углавном бирају она с најнижом ценом, те да се бројчаник најчешће заустави на износу од око 5.000 евра.


Пунолетни најтраженији

На ауто-плацевима по Војводини тврде да су најтраженија возила чија се цена креће између 2.000 и 4.000 евра.

Извесно је да ти аутомобили неће подмладити домаћи возни парк јер се за тај новац углавном могу купити већ пунолетни четвороточкаши или они на прагу пунолетства.


Цена половних возила зависи од много фактора - модела, годишта, кубикаже, пређене километраже... Понуда половњака на ауто-плацевима, као и оних који се продају преко огласа је таква да омогућава да се пронађе модел који задовољава потребе купца, односно усагласи с оним што је потребно и што може да се плати. Тако су у понуди понуди, рецимо, ауди А4 из 2004. године који кошта 2.600 евра, форд фокус 1,8 из 2001. године за који је потребно 1.300 евра, форд мондео из 2005. кошта 1.700 евра, крајслер ПТ крузер стар 17 година кошта 1.300 евра, а 1.400 евра потребно је за мерцедес ванео 1,6, који је на путевима већ две деценије. За БМЊ 520, стар четири године, потребно је 4.800 евра, 11 година стар нисан кашкаи кошта 9.300 евра, ситроен Ц5, стар 14 година, кошта 3.999 евра, за рено кађар стар пет година потребно је издвојити 17.490 евра... Најскупља су, наравно, најмлађа возила, па тако тојота РАВ 4 из 2022. године кошта 46.500 евра, алфа ромео стелвио 58.950 евра, yип ранглер 68.560...

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести