Закони европски, а заштита потрошача слаба

– Иако су за 20 година донета четири закона у циљу хармонизације прописа с ЕУ, не може се рећи да су потрошача у Србији заштићени као у земљама Уније – изјавио је  члан преговарачког тима за приступање Србије ЕУ Небојша Лазаревић на скупу о заштити потрошача који је у  Београду одржан у организацији Центра за европске политике.
supermarket
Фото: pixabay.com

– Код нас мора да почне да се ради на примени прописа, али и исправљању секторских прописа, пре свега у областима телекомуникација, комуналних услуга и енергетике.

Он је оценио да је у Србији усвојено много закона који су збунили привреду и потрошаче, а да ти прописи нису примењивани, нити су донели корист.

– Последњи је тренутак да сада искористимо процес преговора с ЕУ, и могуће отварање поглавља 28 у овој години да заиста направимо помак и на суштинском плану – казао је он.

Србија је мало тржиште, где се лако створи монополска или слична структура

Како је оценио, на потезу су Министарство трговине као и друга министарства и Народна банка, који у својој надлежности имају заштиту неких категорија потрошача.

Он је казао да потрошачи имају проблеме и код услуга, производа и гаранција, али да је још горе када су у питању специјални прописи о телекомуникацијама и комуналним пословима.

– Чак су проблеми највећи тамо где је држава пружалац услуга, као што су комуналне услуге, паркинг-сервиси… – рекао је он, и додао да је Србија мало тржиште где се лако створи монополска или слична структура и то увек буде преваљено на терет потрошача.


Кључ је у рекламацијама

– Најшири механизам заштите потрошача је рекламација, а продавци најчешће на њих шаљу техничке одговоре – рекао је Протић, и позвао потрошаче незадовољне таквим одговорима да се обрате потрошачким организацијама. – Те организације имају више знања и могућности да обезбеде заштиту потрошача а потрошачка саветовалишта постоје.

Оценио је да организације и саветовалишта раде с недовољно ресурса и подршке.

– Обезбеђивање нешто више новца за потрошачка саветовалишта било би један не тако велики корак који се може учинити ради подизања нивоа зашттите потрошача и веће подршке грађанима – казао је Протић.


– Разлика у конкуренцији у земљама ЕУ и Србији је застрашујућа јер смо сувише мало тржиште – рекао је он, и додао да је то један од разлога зашто Србија мора да уђе на јединствено тржиште.

Програмски директор Центра за европске политике Душан Протић рекао је да имамо у највећој мери усклађено законодавство, али да су проблеми у примени права, и подсетио на то да је заштита потрошача у великој мери условљена тржишним кретањима.

– Много већа заштита потрошача је у развијеним тржишним економијама, где и трговци воде рачуна о правима потрошача јер су и сами под великим притиском конкуренције – рекао је он, и додао да тога у Србији нема у довољној мери.

Како је оценио, даље кораке у заштити права потрошача треба постизати на правном плану кроз механизме принудне примене правила, као и на плану развоја тржишта, где би пословна култура помогла у обезбеђивању заштите потрошача.

З. Делић

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести