Права потрошача и шопинг преко интернета: Купцима сметају дуго чекање и лош квалитет технике

Епидемија кроонавируса и ванредно стање, које је у Србији било на снази готово два месеца, значајно је променило начин живота и рада у целој земљи.
racunar
Фото: pixabay

Много тога што се до тада могло, у време ограниченог времена кретања није било могуће, а потребе за одређеним производима, наравно да су постојале. Зато су се током ванредног стања многи грађани одлучили да, поштујући мера опреза, купују из својих домова - из фотеље и тај вид куповине забележио је значајан раст онлајн куповине, а на тај начин највише се се куповали техничка роба, одећа и обућа.

Онлајн куповина током је ванредног стања забележила раст од готово 100 посто у односу на ранији период. Баш као и код уобичајене куповине, потрошачи који су имали неке недоумице и проблеме приликом куповине на даљину обраћали су се удружењима за заштиту потрошача, а најчешћи приговори односили су се на то што роба коју су поручили није стигла у уговореном року. По речима правне саветнице Националне организације потрошача Србије Никице Јовановић, током ванредног стања купци су се жалили да се прекорачују рокови доставе и то углавном приликом куповине преко друштвених мрежа, која је ризична и на сопствену одговорност јер у случају да дође до проблема потрошачи не могу да се обрате надлежној инспекцији јер није реч о регистрованим продавцима.


Пазарење из фотеље

Много је оних који у Србији нуде могућност куповине на даљину, из фотеље, али је ипак такав пазар далеко ређи него уобичејени одлазак у продавницу. То је и разлог што је на тржишту мало, или бар недовољно оних који овакву услугу нуде, али се може очекивати да ће се после искуства с којима су се и трговци и купци нашли, то променити. С једне стране овакав, савремени начин куповине све је чешћи и без промена које су изазване коронавирусом а уз то све говори да ће се садашње стање потрајати па ће куповина на даљину постати све учесталија. Та чињеница требало би да допринесе да буде све више оних који ће нудити такву врсту услуге потрошачима, али и бољој организацији приликом доставе наручених производа како би се избегло прекорачење рокова испоруке.


- Најчешће примедбе су се односиле на одбијене рекламације и квалитет робе и услуга углавном техничке робе или услуге оператора - рекла је Никица Јовановић указујући да су у НОПС-у у контакту с потрошачима и да покушавају да им помогну да остваре права.

Правни саветник у Удружењу за заштиту потрошача Војводине Марко Драгић истиче да је за куповину у периоду ванредног стања било приговора потрошача који су робу куповали онлајн

- У том пероду имали смо стотинак приговора због непоштавање рока испоруке - каже Драгић. - Законски рок  за испоруку робе купљене ван продавнице је 30 дана, а будући да је тада ова врста куповине значајно порасла, заиста није било могуће да све испоруке буду урађене у том року јер раст ове врсте куповине није пратила курирска служба, односно она није била довољно развијена. Што се тиче укупног броја приговора потрошача у првој половини ове године  могу рећи да, иако се још увек не знају прецизне бројке, је извесно да их је, у поређењу с истим периодом прошле године мање. На то је највероватније утицало ванредно стање током којег се, несумњиво, мање и куповало.

Марко Драгић наглашава да су купцима на даљину загарантована сва права потрошача у складу са Законом о заштити потрошача, те да они који купују на даљину и од овлашћених продаваца имају право да у року од 14 дана врате робу без образложења зашто то чине, што није случај приликом уобичајене куповине.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1484
Најновије вести