„Оригинал Србија” на Пољопривредном сајму у Новом Саду

Да се домаће све више цени, а вредност неког производа одређује према подручју на коме настаје, Новосађани имају прилике да се увере код помена футошког купуса или бегечке шаргарепе.
5 sajam 1
Фото: Фејсбук

Љубитељи фрушкогорског меда или кулена из Бачког Петровца, такозване Петровске клобасе, такође знају да је родно место производа прилично важно код одлучивања при куповини.

Посетиоци 88. Међународног пољопривредног сајма у Хали 1а имали су прилику да се на једном месту упознају са производима са заштићеним географским пореклом који су удружени у Савез „Оригинал Србија“.

Овај савез основан је 2015. год са жељом да окупи појединце, задруге и удружења произвођача производа са ознаком географског порекла. Како наводе у овом савезу „Оригина Србија“ чува као вредност традицију нашег народа, културне историјске вредности,  знање и природне ресурсе „које смо добили као наслеђе од својих предака, а које треба да сачувамо и пренесемо на следеће генерације“.

– Наш циљ да да потрошачима и тржишту представимо производе који се на традиционалан начин производе у Србији. Волим да кажем да су то аутентични укуси Србије. Сви ти производи су контролисани према правилима које произвођачи морају да испоштују да би носили ознаку тог географског порекла. Њихове специфичности се, углавном, везују за неко географског подручје – каже Мирјана Милутиновић, председница савеза „Оригинал Србија“.

У овој организацији налазе се удружења произвођача футошког купуса, лесковачког ајвара, фрушкогорског липовог меда, врбичког белог лука, бегечке шаргарепе, ариљске малине, качерског и ђердапског меда, сремског кулена, златарског сира и петровске клобасе.

– Ради се о малој и строго контролисаној производњи, али по рецептима који су стари више деценија. Наш циљ је да произвођачи схвате да та ознака гарантује квалитет производа, јер су контролисани по више аспеката и треба да добију заслужено место на тржишту – наглашава Мирјана Милутиновић.

Фото: Мирјана Милутиновић, фото: Фејсбук

Тренутно је у њиховом сертификованом асортиману 11 производа, а у процесу сертификације је још један. Ови мали произвођачи својим знањем и искуством помажу и другима да дођу до ознаке географског порекла па се надају да ће и њихово удружење, односно савез, расти по броју нових чланова. Иако је ознака заштићеног географског порекла релативно нова на нашем тржишту, Милутиновић истиче да се домаћи потрошачи полако навикавају и препознају такве производе.

Као круна њиховог рада на пољу заштите ознака географског порекла недавно им је додељена исправа о колективном жигу „Оригинал Србија“ од стране републичког Завода за Интелектуалну својину.

– Потрошачи у Европи знају за ознаку географског порекла имају логое који су јако познати, али је то код нас још у зачетку. Ипак, имамо пример где је једна производ имао раст од 40 процената продаје у једној години зато што је носио ознаку географског порекла. Купци полако крећу то да препознају и у наредном периоду верујем да ће бити још препознатљивији – појашњава наша саговорница.

За сада се ови производи могу набавити у нашој земљи, док је тржиште уједињене Европе још далеко. Како наводи наша саговорница већ дуже време се „Оригинал Србија“ труди да испуни потребне процедуре за извоз својих производа у Европску унију, али да кључну препреку представља то што домаћи закони нису усклађени са законима ЕУ.

– Оног тренутка када такав закон буде донесен, ми ћемо имати право да аплицирамо и после се надамо да ће тај процес, који доста траје, бити успешно завршен – Оптимистична је Милутиновић.

Александар Савановић

EUR/RSD 117.5780
Најновије вести