"Дневник" открива: За два промила алкохола – девет месеци без волана

Претицање колоне преко пуне линије, два или више пролазака кроз црвено светло за мање од десет минута, вожња с више од два промила алкохола у крви убудуће ће возаче коштати од 30 до 60 дана затвора или казне рада у јавном интересу од 240 до 360 сати, као и 14 до 16 казнених поена и девет месеци забране управљања возилом.
1
Фото: Dnevnik.rs

Те, али и многе друге оштрије мере за непоштовање саобраћајних прописа, предвиђене су изменама Закона о безбедности саобраћаја који ће, по речима стручњака, многе возаче довести у ред.

Тако ће се невезивање појасева на свим седиштима у аутомобилу или употреба мобилног телефона у току вожње, уместо досадашњих 5.000 динара, убудуће кажњавати дупло већим износом.

Законом је предвиђено да се деца могу превозити само у одговарајућем безбедносном седишту, односно на подметачу за седење, у зависности од узраста и висине. Убудуће ће сва деца нижа од 135 центиметара морати да буду превожена у атестираним дечјим безбедносним седиштима, а ако су старија од четири године, моћи ће да се превозе уз обавезну употребу подметача, такозваних бустера.

Пооштрени су и услови за младе возаче. Наиме, они не могу управљати возилом снаге мотора изнад 80 киловата све док не стекну спремност и искуство да управљају возилом веће снаге, што ће процењивати стручњак. За њих је предвиђена нулта толеранција на алкохол, телефонирање, као и забрана вожње између 23 и шест сати, а моћи ће да превозе највише три особе, укључујући и особу под чијим надзором возе. Пробну возачку дозволу, уместо једне године, мораће да имају најмање две или до навршене 21 године, превиђено је изменама Закона о безбедности саобраћаја који је детаљно је припреман више од три године, с циљем да се отклоне недостаци који су уочени у току протеклих година.

Новине су предвиђене и за ауто-школе да би се повећао квалитет обуке, и то кроз јединствени информациони систем у који ће се сливати сви подаци везани за оспособљавање кандидата, укључујући и аудио и видео запис полагања испита.

Предвиђено је и обавезно успостављање видео-надзора приликом техничког прегледа возила, који ће посебним програмом бити повезан с Министарством унутрашњих послова.

Највиша новчана казна и даље износи 120.000 динара, али је сада додатно пооштрена и предвиђена за вожњу под утицајем алкохола од 1,2 до 2,0 промила, вожњу без положеног иједног возачког испита, односно за вожњу под забраном, прекорачење од 80 до 100 километара на час ван насеља, од 50 до 70 километара на час у насељу и од 50 километара на час у зони успореног саобраћаја. Иста казна је предвиђена и за вожњу по неосветљеном делу пута без укључених предњих светала, пролазак на црвено ако се на пешачком налазе пешаци, претицање, односно обилажење возила које се зауставило ради пропуштања пешака на пешачком прелазу,  за претицање колоне под пратњом, непропуштање возила под пратњом и прелазак преко железничке пруге када је то забрањено.


Најважније измене

- Дозвољена количина алкохола 0,2 промила

-Пробна возачка дозвола за младе возаче 2 године

-Невезивање појасева на свим седиштима 10.000 динара

- Употреба мобилног телефона у току вожње 10.000 динара

- Прелазак пешака  ван “зебре” 5.000 динара

- Забрана вожње младим возачима од 23 до 6 часова

- Прелазак пешака с дететом ван “зебре” 10.000-20.000 динара

- Дозвољено обилажење преко пуне линије


Измене Закона о безбедности саобраћаја допринеће да се смањи број погинулих на путевима у нашој земљи, оцењује Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.

- У односу на Закон из 2009. године, нови Закон о безбедности саобраћаја је знатно измењен. Закон прате технолошке новине, исправљају се грешке које су уочене од 2009. до данас, али и уводе новине за које се сматра да ће смањити број погинулих и повређених - објашњава Окановић.


Заштита деце

Влада Србије је 2015. усвојила Сратегију безбедности саобраћаја на путевима Србије, подсећа Дамир Окановић, којом је предвиђено да се број погинулих до 2020. преполови у односу на 2011. годину, а основни циљ те Стратегије, истиче, је да до тада ниједно дете не погине у саобраћају.

- Знатно су пооштрене санкције за угрожавање безбедности деце у саобраћају, па чак и за родитеље који на непрописан начин превозе децу у возилима - каже Окановић.


Подсећа да је прошле године погинуло 579 људи на путевима, што је пет одсто мање у односу на годину раније али, међу несрећно страдалима је било четрнаесторо деце.

 Д. Николић

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести