Тема „ДНЕВНИКА”: Полиција се успешно бори против бахатих возача

Припадници Управе саобраћајне полиције поднели су прекршајну пријаву због насилничке вожње против возача (34) који је на ауто-путу управљао аутомобилом брзином од 225,8 км на час на делу где је ограничење брзине 80, саопштио је МУП.
1
Фото: МУП

Како се наводи, припадници Управе саобраћајне полиције су на ауто-путу Шид–Београд, код Београда, приликом контроле саобраћаја тзв. пресретачем зауставили возача „аудија” који је возио под дејством психоактивних супстанци.

Возачу је одређен притвор од 12 сати, а Прекршајни суд одредио му је казну рада у јавном интересу од 256 сати, новчану казну од 140.000 динара, 23 казнена поена и 12 месеци забране управљања моторним возилом.

Ауто-пресретач је још једном открио бахатог возача. Реч је о једном од најсавременијих уређаја за детектовање прекршаја који истовремено могу детектовати саобраћајне преступе у три и више трака. Нови аутомобили-пресретачи имају моторе од 380 коњских снага и опремљени су савременом техником, у коју спада и 12 камера постављених у браницима возила. Оне у свим метео-условима могу забележити све врсте прекршаја. Имају и систем који сам препознаје таблице тако да саобраћајци истог тренутка могу проверити да ли постоји потрага за њима и да ли је возилу истекла регистрација.

Полицајци у пресретачу морали су да прођу посебну обуку да би могли радити тај захтеван посао.

Институција полицијских пресретача, односно необележених возила која патролирају ауто-путевима и кажњавају возаче који ширину друма и дугачке правце злоупотребљавају возећи пребрзо, одавно је позната на Западу, као једно од најефикаснијих средстава спровођења закона о безбедности у саобраћају.

Већ неко време флота тамних лимузина патролира и нашом мрежом ауто-путева.

Први покушај формирања пресретачке јединице везан је за изградњу ауто-пута „Братство-јединство” у СФРЈ, када је, по неким информацијама, тадашња Народна милиција набавила неколико „поршеа 911”, који су, нажалост, врло брзо оштећени у заташканим инцидентима. Након тога, па све до пре неколико година, на српским путевима није било пресретача, а наше „парче” ауто-пута служило је бројним странцима да се опусте и „притисну гас до даске” након темељно контролисаних хрватских или мађарских деоница.

За ловце на прекорачење брзине МУП Србије је направио флоту брзих лимузина у којој су пасат,” пежо”, шкода суперби бе-ем-весерије 3 и 5

Таквој пракси дошао је крај јер је пре пет година оформљена јединица полиције намењена контроли возила у покрету, чији је задатак да патролира, упозорава, спречава и кажњава свако кршење закона и озбиљније прекорачење брзине. За сада, под контролом су деонице ауто-пута Е-75 од Суботице до Београда, ауто-пут од Ниша до Београда, као и део од Београда до хрватске границе. У питању је, дакле, целокупна домаћа мрежа ауто-путева, а у плану је постављање пресретача и на важнијим магистралним правцима.

По речима надлежних, та јединица користи најмодернију технологију за снимање и праћење возила на ауто-путу, нове аутомобиле снажних мотора, као и групу специјално обучених возача. Због свега тога, у полицијским круговима та јединица понела је епитет „елитна”, као што је то случај и у другим земљама.

Стручњаци истичу да је, без сумње, тај потез МУП-а био неопходан, не само да се њиме прате светски трендови већ и да се адекватно одговори на алармантно велик број саобраћајних несрећа на нашим путевима. Наиме, основни „алат” за ту врсту посла састоји се из потпуно нових модела аутомобила и електронских система снимања монтираних у аутомобилу, који покривају простор не само испред возила него и са стране и иза, а могу мерити чак и брзину аутомобила који долази у сусрет, са занемарљивом могућношћу грешке. Висок квалитет опреме омогућава снимање при свим временским условима, па чак и ноћу. Пресретачи могу бити заустављени поред пута и регистровати брзину кретања возила.

Када се прекршај уочи, возило се прати уз непрестано снимање, после чега полиција упозорава несавесног возача звучним и светлосним сигналима, а видео-запис о учињеном прекршају архивира се и користи као документ који се предаје судији за прекршаје.

По речима запослених из компаније која је одговорна за монтирање опреме у аутомобиле, МУП Србије је до сада, набавио 30 сетова, што наводи на закључак да је 30 аутомобила или у функцији полицијских пресретача, или ће то ускоро бити.

За ловце на прекорачење брзине МУП Србије је, кажу познаваоци, купио возила заиста адекватна за ту функцију. Наиме, циљ је био направити флоту брзих лимузина које ће бити неупадљиве по својој спољашњости. Избор полиције пао је на „пасат” с моторима 2,0 ТФСИ и 3,2 ФСИ, „пежо 607” 2,7 В6, „шкоду суперб” 2,8 В6, „бе-ем-ве” серија 3 и 5.

Фото: Tanjug (D. Aničić, arhiva)

Сви аутомобили потпуно су нови, тамне су боје, а на први поглед не разликују се од „цивилних” примерака и сви имају стандардне регистарске ознаке разних градова у Србији. Једини начин да се препознају је пажљиво посматрање задњег стакла, иза којег је ЛЕД дисплеј на којем се могу исписати команде осталим возачима приликом претицања, као и према малој камери, коју је готово немогуће приметити, а налази се изнад унутрашњег ретровизора. Реално, приликом брзог проласка поред пресретача, скоро је немогуће приметити о каквом се аутомобилу ради.


Брзину контролишу и мотоциклисти 

Уз моћне аутомобиле, за контролу брзине на ауто-путевима у Србији, која је, иначе, од средине маја ове године повећана на 130 километара на сат, полиција користи и мотоцикле. Они на српским путевима патролирају од 2012, а раде у пару, што значи да су увек најмање два мотоцикла у непосредној близини, због безбедности, као и ефикасније контроле и боље покривености деоница пута. Мотоциклисти-пресретачи возе мотоцикле „сузуки ГСЏ-Р 1000”, који постижу максималну брзину од 299 км/ч.


Иако се не ради о суперспортским аутомобилима које користе развијеније земље („порше 911” у Немачкој, „ламборгини галардо” у Италији, „јагуар ЏКР” у Великој Британији), та возила су сасвим дорасла задатку. Наиме, приликом избора, осим „неупадљивости” у мору сличних или истих возила на нашим путевима, једна од карактеристика била је и снажан мотор који пресретаче лако и брзо доводи до брзине од 200 километара на час, кажу стручњаци. Та брзина узима се као лимит до којег пресретачи иду. У случају да се праћено возило не зауставља или чак убрзава, алармирају се остале јединице Саобраћајне полиције па се „јурњава” завршава на наплатној рампи или чак уз помоћ барикада.

Д. Николић

М. Бозокин

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести