И Србија ће доприносити програму ЕК Грин дил

БЕОГРАД: Србија ће усвајањем прописа у области жаштите животне средине и њиховом применом, моћи и практично да се придружи европским циљевима како би Европа до 2050. постала први континет без штетне емисије угљен диоксида.
zagadjenje vazduha
Фото: pixabay.com

Усвајање закона о климатским променама који улази у скупштинску процедуру, као и за наредну годину планирано доношење стратегиј за квалитет ваздуха, допринеће том циљу, оценио је министар за заштиту живоне средине Горан Триван поводом новог програма ЕК Грин дил.

Тим програмом, како је Триван рекао Тањугу, ЕУ успоставља нове приоритете у правцу још виших стандарда заштите животне средине и борбе против климатских промена, а чији је циљ, између осталог, и да Европа до 2050. године постане први "CO2 неутрални континент".

Триван наводи да се питање квалитета ваздуха мора решавати на више различитих начина - кроз употребу енергената које користимо, али и увоз возила која неће загађивати ваздух.

Европа ће нас притискати да одустанемо од угља и осталилх фослилних горива, односно да користимо друге прихватљиве и обновљиве изворе, рекао је министар и навео да је ситуација око загађења не само у Београду, Србији и региону, у моменту када не раде топлане и индивидуалне котларнице, без сумње указала на проблем загађења која потичу од саобраћаја.

Покушаћемо као Министарство да део средстава из бужета одвојимо за субвенције за куповину електичних или хибриднних возила, што ће бити права мера и пут спасавања квалитета ваздуха, рекао је он.

Ако се изузму постројења попут Обреновца, имамо велика загађења у саобраћају, а разлог је тај што годишње увозимо између 100.000 и 150.000 полових возила сумњивог квалитета, рекао је министар и додао када се то помножи са пет година, видимо да постоји најмање 600.000 возила која стварају загађење.

Квалитет ваздуха опада јер су то најгора возила која Европа избацује из употребе због чињенице да уништавају животну средину и ваздух, рекао је Триван и додао да су то на првом месту дизел возила и мотори Еуро 3 и Еуро 4.

Њихов увоз је неопходно зауставити на начин који битно неће штетити нашим грађанима, рекао је Триван и додао да је та врста политике могућа али мора постојати консензус у друштву.

Додао је да се и шеф делегације ЕУ у Србији Сем Фабрици, са којим је разговарао, а који је и јуче председнику Србије представио програм Грин дил, слаже са тим намерама и да ће надлежни гледати да се увоз возила која највише загађују ваздух заустави током следеће године.

Триван каже да је важно да се зна да свака локална самоуправа мора да има планове како да се избори са пролемом загађивача и како да реагује у таквим ситуацијама - како да регулише саобраћај, која возила могу да буду на улицама а која не, шта грађани да раде да заштите здравље...

Такође, навео је да је држава спремна да помогне локалним самоуправама да раде на гашењу индивидуланих котларница и да их привезују на системе.

Директор Агенције за заштиту животне околине, Филип Радовић, каже за Тањуг да у том циљу Србија модернизује електроенергетска постојења, као и да је важно да те напоре на појачању енергетске ефикасности и очувања животне средине прошири и на област саобраћаја.

Србија успешно модернизује електроенергетска постројења и тренутно у ЕПС-у спроводимо пројекат од 180 милиона евра за смањење емисија штетних гасова, а до 2025. ће се улагати неколико стотина милиона у пројекте заштите животне средине, рекао је Радовић.

Према његовим речима, постоје снажне најаве да ће се радити на редуковању употребе моторних возила који узрокују велику емисију, као што су то мотори Еуро 3.

Сматра да ће прелазак на боља решења омогућити бољи животни стандард.

Радовић је казао и да ће се локалне самоуправе укључити у цео процес и по угледу на престонице западне Европе, који су прошле овакве кризе, имати различите шеме за возила која се крећу кроз град.

Као пример навео је Лондон, који наплаћује таксу загадења при уласку у град, или Париз, где су возила диверзификована на четири нивоа загађења и у зависности од тога им је омогућено кретање кроз град.

Поред саобраћаја, додаје, врло је важан моменат појачавања коефицијента енергентске ефикасности.

Фонд за енергетску ефикасност, који успешно функциноше за државне органе, требало би од наредне године да се определи и за домаћинства која ће имати мање рачуне и мањи еколошки импакт, што је добитна комбинацијаа - део Грин дила и пута којим се Србија креће.

Из Грин дила ће произаћи сет мера и решења које ће са једне стране утицати на свакодневни живот, а са друге допринети квалитету живота, рекао је Радовић и подсетио да Србија и читаво човечанство пате од аеро загађења, који је највећи извазов савремене цивилизације, а од кога у свету годишње умре више од 6,5 милиона људи.

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести