ПРВЕ КАЗНЕ ЗА ЕЛЕКТРИЧНЕ ТРОТИНЕТЕ НАПИСАНЕ У НОВОМ САДУ Шта се променило? Поштује ли се ношење кацига и прслука?

Прве казне за непоштовање Закона о безбедности саобраћаја по питању електричних тротинета су написане у Новом Саду.
d
Фото: pixabay.com

Различита су мишљења о томе треба ли да се носе кациге и прслуци, а неки од тротинета који се могу наћи на тржишту, новим законом нису дозвољени на српским стазама.

Нови Закон о безбедности саобраћаја, у којем се први пут помињу електрични бицикли и тротинети, почео је да се примењује 15. септембра.

Измене и допуне овог закона прописују да возачи тротинета морају да носе кацигу и прслук, да не смеју носити слушалице у ушима током вожње, нити превозити друге људе или ствари.

Деца од 14 до 18 година смеју да возе електричне тротинете на јавним путевима, док се на тротинетима мора налазити налепница на којој пише снага електромотора, конструктивна брзина и маса возила.

Представник удружења "Сигурне стазе" из Бора и мастер инжењер саобраћаја Игор Велић сматра да нови закон демотивише возаче електричних возила да буду присутни у саобраћају. Такође сматра да и даље не постоји адекватна инфраструктура, односно бициклистичке и пешачке стазе по којима електрични тротинети и бицикли могу да се крећу.

Фото: pixabay.com

Законом је прописано и да возачи тротинета, тамо где не постоји бициклистичка стаза, пешачко-бициклистичка стаза или бициклистичка трака, не смеју да се крећу по јавним путевима где брзина кретања прелази 30 километара на сат.

Према речима Велића, то значи да би и деца од 14 до 18 година која возе тротинете, била "у казни" уколико би прекршила закон и да је "зона 30 мисаона именица за Србију".

Он је у разговору за Нову економију изнео податак да у Новом Саду и Београду постоји око 100 километара бициклистичких стаза и стаза за пешаке, у Зрењанину и Суботици од 10 до 15 километара, а да то није случај и у другим градовима широм земље.

"Добра страна овог закона је што је смогнута снага да се дефинише ово питање, иако се то догодило са закашњењем од четири године. Друга ствар је што је препозната и дата могућност да се електрични тротинети крећу на бициклистичким тракама, стазама и печашко-бициклистичким стазама", рекао је Велић.

 Када је у питању мера обавезног ношења кацига и прслука, Велић је рекао да су у земљама као што су Аустралија и Америка укинута ова заштитна опрема јер се показало да људи мање користе ова превозна средства баш због таквих правила.

"Безбедност бициклиста и тротинеташа расте ако њих има више у саобраћају јер се возачи самим тим навикавају да они постоје у саобраћају и да се пази на њих. Чак су и препоруке Европске федерације бициклиста да се то не ради. Прича за увођење кацига и прслука постоји већ 20 година. Казне не решавају проблем", рекао је он.

Фото: pixabay.com

Законом је прописано да се на улицама могу наћи само тротинети који могу достићи максималну брзину од 25 километара на сат, чија снага електромотора не прелази 0,6 киловолти а тежина није већа од 35 килограма.

 Према речима Велића, постоје тротинети који су веће снаге и они су сада у "законском вакууму".

 "На улицама су најчешће тротинети који су прописани новим законом, али шта је са онима који не испуњавају техничке спецификације?", упитао је Велић.

 Професор Саобраћајног факултета Борис Антић казао је да то што нешто не постоји у закону не значи да закон није добар, већ да ако их нема у закону значи да они ни не смеју бити на улици.

"Примера ради, постоје аутомобили веће снаге од 110 КС али их возачи са пробном дозволом не смеју возити", рекао је он.

На питање шта да раде они који имају такав тротинет, који према изменама закона сада не могу да га возе, рекао је да "могу да га продају или рециклирају".

"Људи су схватили да није добро да се електрични тротинет, као једно нестабилно превозно средство, креће неком огромном брзином и да нема сврхе правити тротинет који ће ићи 80 или 120 на сат. Чему то служи? Ако већ желите да се крећете 80 или 120 на сат купите мотоцикл или аутомобил", рекао је он.

Антић је у разговору за Нову економију напоменуо да је "закон жива материја" и да је направљен пратећи искуства најразвијенијих земаља и да "треба пустити неко време да он заживи, па ће се након тога наћи начин да се он критикује и унапређује".

 Сагласан је са тим да треба инсистирати на већем броју стаза за бицикле и тротинете, али да није добро то што су бициклисти изричито против заштитних кацига. Додао је и да је Париз протерао електричне тротинете са тротоара, а да у Лондону никада нису ни били дозвољени.

 Како је казао, требало је да електрични тротинети растерете саобраћај, међутим људи који су користил аутомобиле нису прешли на тротинет, већ су то само пешаци учинили.

(Радио 021)

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести