КAKO JE ЈАТ ПОСТАО ЕР СРБИЈА И КОМПАНИЈА ОД УГЛЕДА Од банкрота до лидера који лети на четири континента

Држава Србија је завршила сву неопходну папирологију и преузела преостали удео у Ер Србији од Етихад ервејз.
1
Фото: Фото: Youtube printscreen/ Air Serbia

Министар финансија Синиша Мали који је објавио ову вест је навео да је Ер Србија највећа авио-компанија у региону и да је од компаније која је била у банкроту, направљен лидер који сада лети на четири континента:

- У великом броју земаља постали смо пример на који начин, кроз једну авио-компанију која је успешна, можете даље да допринесете економском развоју ваше земље. Држава ће посветити пуну пажњу даљем развоју наше Ер Србије и то кроз набавку великих авиона и отварање нових дестинација.

Мали се захвалио људима из Етихад ервејза, који су од 2013. били партнери и сувласници Ер Србије, а из ње излазе због њихових пословних одлука, а на држави је да даље развија своју компанију.

Да подсетимо, Српска национална авиокомпанија ЈАТ Airways и емиратски Етихад потписали су 1. августа 2013. године Споразум о стратешком партнерству, којим је ЈАТ променио назив у Air Serbia. Параф на споразум су у Београду тада ставили Александар Вучић, први потпредседник Владе и директор Етихада Џејмс Хоган, у присуству ондашњег министра финансија и привреде Србије, Млађана Динкића.

Етихад је тада купио 49 одсто ЈАТ-а, који је након 66 година постојања отишао у историју, а држава је, са 51 одсто удела, ипак, остала већински власник националног авиопревозника.


ВЕЛИКИ ДУЖНИК

ЈАТ се од деведестих година прошлог века непрестано задуживао и имао кредите веће од 250 милиона евра. Етихад који је ЈАТ преузео 2013. био је једна од најбољих авиокомпанија у свету, са 77 авиона и 10 милона путника годишње.


За првог генералног директора "Ер Србије" изабран је Дане Кондић, Аустралијанац српског порекла и економиста, који је у децембру 2017. поднео оставку, а заменио га је Данкан Нејсми. Он је на овој функцији би све до децембра 2021. када његово место заузима Јиржи Марек, који је на челу Ер Србије до данас.

Први кораци враћања "Ер Србије" у власништво државе Србије почело је 17. децембра 2020. када је Скупштина акционара на захтев те компаније донела одлуку, а на основу закључка Владе, да основни капитал и власнички удео државе буде повећан. Спроведена докапитализација била је мера отклањања поремећаја насталих у пословању током 2020. године, а као последица пандемије ковид 19. Држава Србија тада је постала власник 81,97 одсто Ер Србије, а Етихаду је удео пао на 18,03 одсто.

Друга докапитализација догодила се 2022. када је удео "Етихада" у Ер Србији пао тек на петину укупних акција. Република Србија је повећала свој власнички удео са тадашњих 82 на 83,6 одсто, док је удео Етихад ервејза умањен са 18 на 16,4 одсто.


РЕКОРДНИ РЕЗУЛТАТИ

Јиржи Марек, генерални директор Ер Србије, изјавио је недавно да је та компанија у првих шест месеци ове године забележила рекордне резултате - до 18. јуна у редовном и чартер саобраћају превезла је 1,5 милиона путника, што је најбољи скор до сада, будући да је у до сада најбољој 2019. години до тог резултата дошла 5. августа, односно два месеца касније.


- На овај начин створене су основе за даље несметано пословање и уз темељне мере рационализације пословања компаније, које су већ увелико у току, Ер Србија ће моћи да превазиђе тешкоће, учврсти своју позицију лидера у региону и настави да пружа директан и индиректан допринос српској економији, пре свега саобраћају и туризму - наведено је тада у саопштењу Ер Србије.

Пинк.рс

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести