Значајне изложбе и награде обележиле протеклу годину у Галерији Матице српске

Галерија Матице српске је постала водећи уметнички музеј у региону, истичући се по бројним сарадњама, доброј комуникацији, јасној мисији и циљевима.
Upravnica dr Tijana Palkovljević Bugarski Foto: Dnevnik.rs/B. Lučić
Фото: Управница др Тијана Палковљевић Бугарски Фото: Дневник.рс/Б. Лучић

Деловањем и добром стратегијом Галерија промовише иновативне акције које доприносе позитивној промени у културном и друштвеном сектору - речено је у образложењу награде „Жива” за лидерство коју додељује Форум словенских култура, под чијим је окриљем више од 110 музеја из 13 словенских земаља. Није згорег подсетити на то да је један од најстаријих и најбогатијих музеја националне уметности од 18. до 20. века пре шест година био и први добитник главне награде „Жива“ за најбољи музеј.

– Протеклу годину обележило је неколико великих и важних пројеката за националну културу. Током пролећа трајала је изложба “Ђура Јакшић између мита и стварности” која је прави пример како једна национална установа чува сећање на великана националне културе. За Дан Галерије у октобру отворили смо поставку која ће се памтити, посвећену Теодору Крачуну, једном од највећих сликара 18. века, засновану на студији проф. др Мирослава Тимотијевића. Ове две изложбе за српску историју уметности биће заувек траг у времену, јер су помериле и тумачења и схватања и разумевања двојице великих сликара - каже нам др Тијана Палковљевић Бугарски, управница Галерије Матице српске. – Протекла година ће се памтити и по поклону Саве Степанова и по томе како смо успели да одржимо идеју поклањања и даривања као и учешћа приватних колекција у јавним. Сава Степанов је као ликовни критичар и теоретичар уметности пола века сакупљао колекцију ,коју је поклонио Галерији, тако да је један приватни музеј са 75 дела ушао у наш музеј и употпунио ону празнину коју нисмо имали у савременој уметности.

Управница посебно издваја гостовање ГМС у Паризу са изложбом “Сава Шумановић и тајна под куполом” на којој је на најбољи начин представљен један српски сликар у граду толико значајаном за њега, који је и одредио развој српске модерне уметности у првој половини 20. века. Уз најбоља Шумановићева дела, осветљен је и његов трајни допринос Паризу, а то је стуб у кафеу “Ла купол” који је осликао овај наш велики уметник, што ће заувек остати део културног наслеђа Француске.

Током протекле године била је запажена и изложба фотографија чувеног француског уметника Феликса Надара, као наставак сарадње са Француским институтом, коју су кустоси ГМС успели да приближе публици иновативним музеолошким приступом. До 1. марта траје још једна гостујућа изложба “Пунктуми” са делима из Музеја савремене уметности РС из Бањалуке, која представља нека од врло значајних имена уметности 20. века и по речима управнице показује да није важно одакле је нека колекција ако носи тај дух европске уметности и врхунских уметничких дела.

Важан сегмент деловања Матичине галерије је рад на заштити и промоцији српског културног наслеђа у региону. Стручњаци ГМС учествовали су у отварању музеја Српске православне цркве у Сентандреји, поводом 800 година аутокефалности СПЦ, и тиме заокружили деценијски посао на конзервацији и рестаурацији дела из тог музеја, а посебно на иконостасу Арсенија Теодоровића, који је после седам година коначно добио одредиште и постао део сталне поставке тог највећег српског музеја изван Србије. Изложба принтова са поставке “Европски феномени” гостовала је у Печују и Темишвару, а у Бањалуци су била изложена оригинална дела. Ова изложба ће наредне године бити приређена у Уметничком музеју у Темишвару као вид сарадње две европске престонице културе.

– Година за нама ће остати упамћена не само код публике него и у науци јер су направљени велики искораци у струци – указује др Тијана Палковљевић Бугарски. – За публику је посебно била значајна изложба “Млади бирају”, с којом смо започели годину показујући да смо отворени музеј у коме се ради нешто што може да буде интересантно и допадљиво и средњошколцима. Та изложба је и нас покренула да размишљамо другачије и о колекцији и о моделима презентације културног наслеђа.


Признања институција и награда публике

Колико су поставке биле разноврсне, толико су различите биле и награде које је Галерија ове године добила. Управницу ГМС је на почетку године одликовало француско Министарство културе Орденом уметности и књижевности у рангу витеза за допринос сарадњи француске и српске уметничке сцене и популаризацију тих односа. На предлог владике бачког Иринеја, Матичина галерија је добила Орден Српске православне цркве свети деспот Стефан Лазаревић за допринос очувању српског култуног наслеђа. Уз поменуто признање “Жива” за лидерство, а пред крај године стигла је и повеља “Капетан Миша Анастасијевић” за препознавање значаја културе и културног наслеђа својим пројектима. Овом списку је придружена и награда публике “Museum in short” за кратки промотивни филм “Моментум” о изложби Ђуре Јакшића рађен са Академијом уметности. Филм је ушао у ужи избор од 12 у конкуренцији од 55 филмова из 26 земаља, али му је припао убедљиво највећи број гласова публике.

- У тај филм смо унели сву енергију и ентузијазам, у њему глуме кустоси и конзерватори Галерије и он је доказ да је некад важније имати добру идеју и вољу и да не одређује увек новац квалитет него да иновативност и креативност могу да победе, наравно уз подршку грађана - каже управница ГМС.


Нова година ће почети великим гостовањем у Народној галерији у Љубљани, која ће, по мишљењу наше саговорнице, бити врхунски пример културне дипломатије и презентовања националне културе. На изложби “Српски модернизам 1880 - 1950 из колекције ГМС”, која ће бити отворена 29. јануара, биће представљено једно могуће виђење епохе модернизма кроз 86 уметничких дела од Уроша Предића, Паје Јовановића, Стевана Алексића до Милана Коњовића, Петра Добровића, Саве Шумановића и низа наших других великих уметника. За Галерију је ово веома важан догађај због сарадње двеју националних институција истог нивоа, а са друге стране прилике да се први пут у Словенији на овакав начин представи оно најбоље из наше националне уметности.

У марту је планирана изложба Инспирисани Италијом са делима из колекције ГМС настала у оквиру обележавања 140 година дипломатских односа Србије и Италије представљена јесенас у Италијанском институту у Београду. У мају ће бити изложба о представи жене у српском сликарству, а следи поставка дела из Поклон збирка Николе и Радмиле Граовац, као наставак презентовања збирки путем којих се увећава колекција.

- У 2021. ћемо ући са изложбом “Новосађани бирају”, за коју ћемо позвати најистакнутије личности овог града да изаберу по једну слику из наше колекције и тако опишу и неку своју позицију у овом граду, виђење културе, својих професија и однос према Новом Саду као будућој европској престоници културе - најављује Тијана Палковљевић Бугарски.

Галерија Матице српске се последњих година трансформисала у модеран европски музеј својим програмима оторен ка свим старосним структурама и интересовањима публике. Управница посебно издваја њихову дугогодишњу сарадњу са асоцијацијом „Пер арт“ којој су омогућили да простор Галерије буде место у коме могу да реализују своје програме, али и да покажу да музеј заиста јесте место за све.

– Особе са инвалидитетом имају техничке могућности да уђу у зграду, прођу простор, а кроз специјалне програме им је омогућено да учествује у свему ономе што музеј нуди - каже наша саговорница. - „Пер арт“ је овде обележио 20 година рада великим пројектом „Ми нисмо чудовишта“ у коме су спојили уметност, плес и неку врсту активизма показујући колико јесу део ове заједница која мора много више да буде отворена за њих, да имају своје поље креативности које се сада испољило у музеју у сарадњи са кореографима, а простор галерије и слике били су инспирација за стварање уметничког дела. Тако смо показали да није довољно само питање физичке приступачности, него и менталне ширине и отворености ка свакој врсти другости.  

Нина Попов

EUR/RSD 117.5944
Најновије вести