У Новосадском позоришту вечерас почиње Синерџи

НОВИ САД: Стварност или привиђење? Ово питање као слоган биће понављано из вечери у вече наредних шест дана, колико траје 4. међународни позоришни фестивал језичких и етничких мањина „Синерџи“, који ће бити отворен вечерас у Новосадском позоришту/ Ујвидеки синхаз.
s
Фото: Iz predstave„San o Mileni“ Udruženja umetnika „Artista“

Публику ће дочекати изложба ликовних радова ученика ШОСО „Милан Петровић", као и базар рукотворина полазника ове школе, на чији рачун ће ићи сав добровољни приход посетилаца који нису дужни да купују карте.

Слоган „Стварност или привиђење?“ већ ће бити јаснији после прве представе – „Тигар“ Ђанине Карбунариу, у режији Тинде Тот, Позоришта Сиглиети из Орадее (Румунија). Полазиште за њу био је истинити догађај, бекство тигра из зоолошког врта у Букурешту и дан када су се људи који су га видели у граду питали исто то – да и им се причињава.

На програму у уторак је „Сан о Милени“ Миодрага Ковачевића и Тијане Вишковић, у режији Јелене Богавац, Удружења уметника „Артиста“ из Београда, представа о чувеној сликарки Милени Павловић Барили, настала на основу докумената и истраживања.

У среду, 8. децембра, на програму је представа „Чиста формалност“ Мудара Алхаyија, у режији Омара Елериана, Колектива „Малуба“ из Милхајма (Немачка). Представа приказује процес у којем група глумаца из Сирије на сцену у Немачкој покушава да постави „Дантонову смрт“ Георга Бихнера о Француској револуцији, а и европској, позоришној, с обзиром на углед аутора. И док редитељ верује да ће адаптација овог немачког класика осигурати спољно финансирање, драматург представе се све више залаже за писање новог дела о свакодневици сиријских избеглица. У свој сукоб убрзо увлаче и два главна глумца, а представа између катастрофалних проба и предугачких пуш-пауза, све више постаје прича о сиријској револуцији, и деценији која је уследила.

„Ајнштајнова издаја“ Ерика Емануела Шмита, у режији Тудора Тепенеага, Државног јеврејског позоришта из Букурешта (Румунија) представља дилему да ли је могуће бавити се науком, не уплићући се у политику, да ли се може престати бити Немац, како се осећа Јевреј који је атеиста, како је бити мирољубив, а правити атомску бомбу... Моралне дилеме и конфликти Алберта Ајнштајна, представљајући научну и политичку историју двадесетог века, дотиче се и сада актуалних тема као што су пацифизам, милитаризам, Уједињене нације, национални идентитет и издаја. Представа је на програму 9. децембра.

Колектив „Малуба“ из Милхајма (Немачка) извешће још једну представу на Фестивалу „Синерџи“ у Новосадском позоришту 10. децембра. „Повратак Дантона“ Мудара Алхаyија, у режији Ваела Алија, публика ће да види двоје глумаца из Сирије који већ годинама живе у Европи. Њих двоје деле простор и наратив, док време једноставно тече од осамдесетих година у Дамаску, па све до данашњице.

У суботу, 11. децембра, на програму је „Едип тиранин“ по Софоклеу, у режији Колатоса Фотиоса, Грчког позоришта „Амфитеатро“ из Будимпеште. „Едип тиранин“ је адаптација Софокловог „Краља Едипа“ и прати елементарне разлике између стварности и привиђења, преиспитујући нашу данашњицу, не бежећи од расправе о трансцендентним основама драме, општој људској потреби за самоспознајом, која нас упркос најбољим намерама може довести у заблуду.

И за крај овогодишнег „Синерџија“, фестивала посвећеног уметницима који раде у заједницама мањим у односу на оне из којих потичу, 12. децембра биће изведена представа „Пази на празнину“ Оље Лозице и Романа Николића, Хрватског народног казалишта из Вараждина (Хрватска). Овде је та „мањинска“ компонента проширена на питање другог и другачијег. Представа из Вараждина је сусрет драг-квин перформанса, трагичних јунака  и „моралисања“ кроз форму документаристичких фрагмената.

И. Бурић

EUR/RSD 117.1415
Најновије вести