Радак: Новосадски буџет стабилан на 200 милиона евра

НОВИ САД: Почетком августа Градска управа за финансије донела је Упутство за припрему буџета Новог Сада за 2018. годину, у законом предвиђеним роковима, иако, како се наводи у упутству, Република није донела фискалну стратегију која, по закону, претходи том документу.
aleksandra radak, Grad Novi Sad
Фото: Град Нови Сад

Чланица Градског већа за буџет и финансије Александра Радак за „Дневник“ каже да нова упутства узимају у обзир актуелне економске показатеље и да је градски буџет стабилан и у наредним годинама остаће на нивоу од око 200 милиона евра.

Приходи за 2018. планирани су у износу од 18,1 милијарди динара, за 2019. у висини од 18,7, а за 2020. годину 19,2 милијарди

– Сагласно Закону, упутство за припрему локалног буџета сачињава се на основу средњорочних пројекција основних макроекономских и фискалних показатеља и смерница за планирање јавне потрошње у наредном периоду, садржаних у упутству за припрему одлуке о буџету, које локалној власти достави министар финансија, а доноси га на основу фискалне стратегије, коју усваја Влада Републике Србије – објашњава Александра Радак. – Упутство за припрему буџета Града Новог Сада за 2018. годину сачињено је имајући у виду важећу Фискалну стратегију за 2017. годину с пројекцијама за 2018. и 2019, а на основу макроекономских пројекција за 2018. и 2019. датих у Упутству за припрему одлуке о буџету локалне власти за 2017. годину и пројекција за 2018. и 2019. У формалном смислу, овогодишње упутство не разликује се од лањског јер је сачињено у складу са Законом о буџетском систему који је прописао обавезан садржај упутства за припрему буџета локалне власти.

Чему је дата предност и на чему је акценат у новим упутствима?

– Као и претходне године, нагласак је на рационализацији текуће потрошње, имајући у виду раније прокламоване, и даље важеће, циљеве фискалне политике у погледу смањења учешћа јавне потрошње у БДП-у, као и измена у структури јавне потрошње, захваљујући, пре свега, уштедама код такозваних дискреционих расхода, који се могу умањити без угрожавања функционисања органа управе и других корисника буџета – ограничењем службених путовања само на неопходна, смањењем репрезентације, дотација и субвенција из буџета и других „одгодивих“ расхода. Док се текући расходи ограничавају, више или мање, дотле капитални расходи, то јест инвестиције у основна средства, зграде и грађевински објекти, машине и опрема, остале некретнине и опрема и нематеријална имовина, и у природну имовину могу да се планирају у зависности од реалних потреба корисника, водећи рачуна о томе да приоритет у финансирању имају капитална улагања, то јест пројекти који ће допринети стварању повољнијег пословног амбијента за даља улагања у Граду.


Буџетска сатница

Распоред активности за доношење локалних буџета стриктно је одређен: до 15. јуна Влада би требало да усвоји фискалну стратегију и достави је Народној скупштини на разматрање, као и локалној власти, а да 5. јула министар финансија достави упутство за припрему одлуке о буџету локалној власти, да би припрема буџета на том нивоу власти могла да се настави по прописаној процедури, то јест да би сви прописани рокови за извршење осталих обавеза у поступку припреме и доношења буџета јединица локалне самоуправе у потпуности били испоштовани (15. октобар – за доставу нацрта одлуке о буџету надлежном извршном органу локалне власти; 1. новембар – за доставу предлога одлуке о буџету скупштини локалне власти; 20. децембар – за доношење одлуке о буџету локалне власти у скупштини и 25. децембар – за доставу одлуке о буџету локалне власти надлежном министру).


Како ће се упутства и из њих изведен буџет одразити на стање у градској каси и на функционисање Новог Сада?

– С обзиром на досадашњи тренд у остваривању буџета за ову годину, приходи за 2018. планирани су у износу од 18,1 милијарди, за 2019. у висини од 18,7 милијарди, док је за 2020. годину планирано да градска каса има приходе од 19,2 милијарди динара. У наведену процену нису укључени приходи од донација и евентуална примања од продаје имовине, као ни евентуални трансфери од осталих нивоа власти, по основу одобравања новва за финансирање пројеката за које корисници буду конкурисали, али ни суфицит који ће бити пренет у наредну годину. Како се, све заједно, то последњих година, углавном, креће у висини од око четири милијарде динара, градски буџет ће и даље бити до 200 милиона евра.

Да ли упутства могу изменити претходне пројекције буџета за 2018. годину?

– Претходне пројекције буџета за 2018. годину дате су у оквиру припреме буџета Града Новог Сада за 2017. годину. Дата пројекција у Упутству за наредну годину разликује се од прошлогодишње – већа је 3,57 одсто – имајући у виду растући тренд у остваривању прихода буџета у првом полугодишту ове године. Та пројекција ће бити коригована у поступку припреме буџета за 2018. годину само у случају значајнијих одступања у пројекцији за буџетирање најзначајнијих макроекономских параметара, који се односе на раст бруто домаћег производа и инфлације.

Светозар Крстић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести