КОМПОЗИТОРКА АЛЕКСАНДРА ВРЕБАЛОВ ДОБИТНИЦА НАГРАДЕ „ДАРИНКА МАТИЋ МАРОВИЋ” Невероватна снага музике
Позната новосадска композиторка, академик Александра Вребалов, овогодишња је добитница награде ,,Даринка Матић Маровић“ за изузетан допринос и развој умјетничке музике на бившем југословенском простору.
Међународни жири, у којем су били музиколози проф. Добрила Поповић и Маријана Кокановић-Марковић, композиторке Кармина Шилец и Јана Андреева те пијанисткиња Марина Микић, у образложењу је навео да се дела Александре Вребалов „посебно издвајају захваљујући иновативним стваралачким поступцима, техничкој изврсности и изражајној дубини”.
- У угледним публикацијама као што су „Њујорк Тајмс”, лондонски „Тајмс”, „Гардијан”, Би-Би-Сијев „Мјузик магазин”… истакнут је значај њеног композиторског опуса у међународним оквирима. Спој изузетних уметничких и педагошких домета, те непрекидно трагање за новим звучним и извођачким просторима, представљају суштинске вредности које повезују животни и уметнички кредо ове изузетне уметнице – наведено је у одлуци жирија.
Александра Вребалов се образовала на Академији уметности у Новом Саду, магистрирала је у Сан Франциску да би докторат стекла на Универзитету Мичиген у Ен Арбору, и профилисала се као свестрана креативна личност на међународној композиторској сцени кроз радове који укључују концертне и сценске комаде писане традиционалним записом, затим, експерименталну и музику за уметничке и експерименталне филмове... Ауторка је више од 90 дела, а њене композиције изводили су неки од најпознатијих светских ансамбала, од Кронос квартета до пекиншког Оркестра забрањеног града, и то на најпрестижнијим светским сценама, као што су Карнеги хол у Њујорку, Ројал Алберт хол у Лондону, Харвардски и Берклијев универзитет, БиБиСи Промс и бројне концертне дворане Европе, Америке и Азије. Добитница је престижне Грејвмајер награде за композицију за 2024. годину а управо је завршила, како је открила „Дневнику”, композицију „Четири лица, четири крила”, коју је написала по позиву Гулбенкиан фондације и Париске филхармоније за један од тренутно најтраженијих светских ансамбала, квартет саксофона Матт.
- Ја, у ствари, себе сматрам композитором потпуно апстрактне музике - објашњава Александра Вребалов. – Али има јако много музике, без обзира што има још више ове апстрактне, која је настала или као моја реакција на неке друштвене тренутке који су за све изазовни, и траже одређену врсту будности, која је другачија од саме те уметничке будности, у односу на лепоту или на форму, или на неки унутрашњи доживљај, нечег што другима није битно, што се исто често дешава. Али, везано за ова дела која су укорењена у друштвене процесе, поготово ако припадају времену које је пре нашег, мој начин да се интуитивно повежем с тим периодом није преко историјских чињеница, него је управо преко уметности и људи који су тада стварали. Та истраживања су за мене на првом месту извор велике инспирације, и увек нађем и путоказ за нешто што се дешава нама, зато што та снага музике да премости, да нас преведе у неку другу, бољу реалност, стварно је невероватна.
Награда коју је Међународни фестивал КоторАрт Дон Бранкови дани музике установио у част једне од најзначајнијих представница музичке умјетности у региону – Даринке Матић Маровић (1937 – 2020). биће академику Александри Вребалов уручена 17. јула у Котору.
Мирослав Стајић