Међународно тријенале таписерија: Награде за Чекајући Одисеја и Интроспекцију

НОВИ САД: Показујући и свету и Србији, али и властитој вароши, колики је степен неге, баштињења, мара и рада на пољу унапређења и валоризацији таписеријског медија, у нас и у свету, малена установа са безмало шестодеценијском традицијом постојања, новосадски „Атеље 61“, окупила је на Шестом међународно тријеналу таписерија ствараоце из Аргентине, Бразила, Чилеа, САД, Данске, Бугарске, БиХ, Хрватске, Италије, Летоније, Норвешке, Пољске, Швајцарске, Грчке... У Студију М РТВ на јединој смотри таписерије у региону „прострто“ је укупно 65 остварења, 57 уметника из 22 земље...
tapiserije
Фото: Vladimir Zubac

По речима историчарке уметности „А 61“ Горанке Вукадиновић, која је ауторка и ове тријеналне поставке, о избору из мноштва пристиглих остварења у поводу међународне манифестације текстилног стваралаштва, која је колико компаративног, толико и компетитивног карактера, одлучивало је струковно и стручно тело „Атељеа“ – Уметнички савет. Ово тело, уз Горанку Вукадиновић, чине и др Јелена Бањац (председница), Бранислав Добановачки, Нада Познановић Аyић, Бранка Кнежевић Јакшић, Мирјана Добановачки и Филип Долинај, сви листом експерти у области ликовности, њених теорија и уметничких пракси.

Шесто издање Тријенала у Новом Саду потврда је врхунског професионализма јединствене установе за израду уметничких таписерија и сведочанство о позицији саме манифестације у интернационалним оквирима, рекла је историчарка уметности др Јелена Бањац.

Према пропозицијама Тријенала, експонати на шестој смотри таписеријске уметности изведени су у периоду 2015-2017 године, техникама ручног ткања, клечањем, чворовањем, слободним ручним преплитањем, везом, комбинованим, слободним и личним текстилним техникама. Поред традиционалних материјала: вуне, памука и кудеље, аутори су примењивали и друге нетипичне материјале попут индустријски произведене одеће, новинске хартије, металне жице, камена, дрвета, стакла, уз различите апликације приликом рада на делу.

Сама остварења при томе пружају увид у део савремених уметничких кретања и актуелних тенденција у истраживању комуникацијских вредности. Отуда су, поред класичних таписерија, на Тријеналу заступљени и просторни објекти и скулптуре од текстила, инсталације који консекветно задржавају основну одлику таписерије као уметничке дисциплине.

Међународни жири у саставу: Барбара Братова и Маја Кржишник, историчарке уметности из Братиславе, односно Љубљане, те Горан Деспотовски са новосадске Академије уметности, доделили су две равноправне награде: за најбоље остварење у области класичног приступа таписерији грчкој уметници Ифигенији Садоку, и то за рад „Чекајући Одисеја“; за најбоље остварење у области савременог таписеријског израза награђен је Арпад Пулаи, асистент на Факултету примењених уметности у Београду, за рад „Интроспекција“.

Полазнице у погледу мотива, дисперзије наратива и тема,те саму мотивацију да се учествује на Шестој међународној тријеналној смотри таписерије „А 61“ бројне су и различите:

Желела сам да и „уживо” видим како моје колеге по земљама света размишљају, да сагледам које су тенденције и где је моје место на глобалном пољу таписеријске уметности, открила нам је Лаура Димитрова из Бугарске, која је након прегршт изложби у својој земљи, на новосадско Тријенале дошла са три концептуална рада у комбинованој техници камена и жице, којима је покушала да обради вечиту људску потребу за кроћењем природе.

Фото: Vladimir Zubac

Ово што се продукује у „Атељеу 61“ заслужује, по мом скромном нахођењу, већу валоризацију, већи медијски и сваки другим простор, не само у Србији већ и у међународним оквирима, закључила је гошћа из Бугарске.

Продукција радова 6. Међународног тријенала таписерије може се погледати до 31. октобра, у Студију М РТВ, сваког радног дана од 12 до 20 часова.

Теодора Ж. Јанковић

EUR/RSD 117.2038
Најновије вести