По речима историчарке уметности „А 61“ Горанке Вукадиновић, која је ауторка и ове тријеналне поставке, о избору из мноштва пристиглих остварења у поводу међународне манифестације текстилног стваралаштва, која је колико компаративног, толико и компетитивног карактера, одлучивало је струковно и стручно тело „Атељеа“ – Уметнички савет. Ово тело, уз Горанку Вукадиновић, чине и др Јелена Бањац (председница), Бранислав Добановачки, Нада Познановић Аyић, Бранка Кнежевић Јакшић, Мирјана Добановачки и Филип Долинај, сви листом експерти у области ликовности, њених теорија и уметничких пракси.
Шесто издање Тријенала у Новом Саду потврда је врхунског професионализма јединствене установе за израду уметничких таписерија и сведочанство о позицији саме манифестације у интернационалним оквирима, рекла је историчарка уметности др Јелена Бањац.
Према пропозицијама Тријенала, експонати на шестој смотри таписеријске уметности изведени су у периоду 2015-2017 године, техникама ручног ткања, клечањем, чворовањем, слободним ручним преплитањем, везом, комбинованим, слободним и личним текстилним техникама. Поред традиционалних материјала: вуне, памука и кудеље, аутори су примењивали и друге нетипичне материјале попут индустријски произведене одеће, новинске хартије, металне жице, камена, дрвета, стакла, уз различите апликације приликом рада на делу.
Сама остварења при томе пружају увид у део савремених уметничких кретања и актуелних тенденција у истраживању комуникацијских вредности. Отуда су, поред класичних таписерија, на Тријеналу заступљени и просторни објекти и скулптуре од текстила, инсталације који консекветно задржавају основну одлику таписерије као уметничке дисциплине.
Међународни жири у саставу: Барбара Братова и Маја Кржишник, историчарке уметности из Братиславе, односно Љубљане, те Горан Деспотовски са новосадске Академије уметности, доделили су две равноправне награде: за најбоље остварење у области класичног приступа таписерији грчкој уметници Ифигенији Садоку, и то за рад „Чекајући Одисеја“; за најбоље остварење у области савременог таписеријског израза награђен је Арпад Пулаи, асистент на Факултету примењених уметности у Београду, за рад „Интроспекција“.
Полазнице у погледу мотива, дисперзије наратива и тема,те саму мотивацију да се учествује на Шестој међународној тријеналној смотри таписерије „А 61“ бројне су и различите:
Желела сам да и „уживо” видим како моје колеге по земљама света размишљају, да сагледам које су тенденције и где је моје место на глобалном пољу таписеријске уметности, открила нам је Лаура Димитрова из Бугарске, која је након прегршт изложби у својој земљи, на новосадско Тријенале дошла са три концептуална рада у комбинованој техници камена и жице, којима је покушала да обради вечиту људску потребу за кроћењем природе.
Ово што се продукује у „Атељеу 61“ заслужује, по мом скромном нахођењу, већу валоризацију, већи медијски и сваки другим простор, не само у Србији већ и у међународним оквирима, закључила је гошћа из Бугарске.
Продукција радова 6. Међународног тријенала таписерије може се погледати до 31. октобра, у Студију М РТВ, сваког радног дана од 12 до 20 часова.
Теодора Ж. Јанковић