СУНЧАЊЕ ЈЕ ИЗВОР ЗДРАВЉА Опасно је изнад 3 УВ индекса зрачења

Лети у време сезоне годишњих одмора више времена проводимо напољу, па смо стога и више изложени Сунцу.
Архива Дневника
Фото: Архива Дневника

У умереним количинама, сунчање је извор здравља јер јача одбрамбене снаге организма и повећава количину калцијума у крви и костима стварањем витамина Д који је од значаја за чврстину костију.

Са друге стране, претерано излагање сунчевим зрацима носи одређени ризик по здравље тако што оштећује кожу, очи и имуни систем, упозоравају стручњаци Института за јавно здравље Србије “Др Милан Јовановић Батут”.

Ултраљубичасто зрачење (УВ зрачење) је део спектра сунчевог зрачења и обухвата електромагнетно зрачење са таласним дужинама мањим од видљивог зрачења, али већим од оних које имају Џ-зраци. Постоје три врсте ултраљубичастих зрака – УВА, УВБ и УВЦ који се разликују у својој биолошкој активности и обиму у којем могу да продру у кожу. Интензитет ултраљубичастог зрачења зависи од позиције Сунца, количине озона у атмосфери, надморске висине, облачности...


Од меланома годишње умре више од 200 људи

У многим земљама здравствени проблеми повезани са УВ зрачењем су у порасту, нарочито рак коже, а повећана изложеност УВ зрацима у томе свакако има значајну улогу. У Републици Србији, према подацима Института за јавно здравље Србије „Др Милан Јовановић Батут” у 2020. години од малигних тумора коже оболеле су 2.533 особе оба пола, а умрло је 205 особа. За разлику од других малигних тумора коже, малигни меланом је редак тумор у оболевању, али због својих карактеристика одговоран је за велику већину смртних исхода од рака.


Поред последица у виду сунчанице и топлотног удара, прекомерна изложеност Сунцу може негативно утицати и на здравље очију и коже и довести до појаве: катаракте односно замућења очног сочива које доводи до смањења вида и евентуалног слепила; опекотина и алергијских промена на кожи које могу бити различитог степена – од црвенила до болних пликова на кожи; рака коже – постоји више различитих типова рака од којих је најмалигнији малигни меланом коже, наводе у “Батуту”.

УВ индекс је мера УВ зрачења. Што је УВ индекс већи, већи је и ризик од оштећења коже и очију. Када се прогнозира УВ индекс нивоа 3 или више, неопходно је предузети мере предострожности у погледу заштите од Сунца.

Прилагодите своје излагање сунчевом УВ зрачењу, уважавајући дневне промене вредности УВ индекса. Избегавајте боравак на Сунцу у време када су УВ зраци најјачи – у периоду од 10 до 17 часова. Уколико волите да се сунчате, најбезбедније је да то чините у раним јутарњим сатима и пред залазак Сунца када су сунчеви зраци коси и када је опасност од оштећења коже мања. Склоните се у хладовину у време када су УВ зраци најјачи. Правило које може бити од користи гласи: „Гледај своју сенку – када је сенка кратка, потражи хладовину”, саветују у “Батуту”.

Од Сунца штите шешир са широким ободом и лагана одећа од природних материјала светлих боја која покрива Сунцу изложене делове тела. Упозоравају и да мокра мајица пружа значајно мању заштиту од УВ зрака. Наочари за сунце са УВА и УВБ филтером значајно смањују могућност оштећења очију.

Лети избегавајте боравак на сунцу у време када су УВ зраци најјачи, а то је од 10 до 17 часова, излагање сунцу више него што треба доводи до ризика од слепила, опекотина и меланома

Деца су посебно осетљива на УВ зрачење и често проводе много више времена напољу него одрасли. Највећи део свеукупне изложености УВ зрацима акумулира се у детињству када је и највећи ризик од настанка опекотина на Сунцу. Излагање Сунцу у детињству значајно доприноси настанку рака коже

касније у животу. Зато би родитељи требало посебно да поведу рачуна о заштити деце од УВ зрачења. Новорођенчад и мала деца до треће године живота треба увек да буду у хладу, препоручују у “Батуту”.

Приликом одабира производа за заштиту од Сунца треба водити рачуна да има заштиту од УВБ и УВА зрака и да одговара вашем типу коже. Крема би требало да се користи редовно и према упутству да се наноси обилно пола сата пре излагања Сунцу, а поступак поновити на свака два сата, посебно након пливања, знојења или брисања пешкиром. Наношење мање количине производа за заштиту од Сунца доводи до смањене заштите.

Креме помажу да се смањи ефекат оштећења коже УВ зрацима. Не продужавајте свој боравак на Сунцу чак и уколико користите заштитне креме, јер не постоји производ за заштиту од Сунца који може у потпуности да филтрира све УВ зраке. За заштиту дечије коже од Сунца треба увек користити заштитна средства са највећим фактором заштите (Sun protective factor SPF 50+) – истичу у “Батуту”.

Љ. П.

EUR/RSD 117.0759
Најновије вести