ТРАЛАЛЕРО ТРАЛАЛА, ЈУТЈУБ И ЧЕТБОТОВИ Ево шта деца у Србији гледају преко нета, а једна навика је посебно забрињавајућа
Деца у Србији у дигиталном свету, највеће интересовање показују за четботове засноване на вештачкој интелигенцији јер се појављују у 7,5 одсто свих претрага, објавила је компанија Касперски у свом годишњем извештају.
Како је саопштено, Јутјуб (YouTube) остаје најпопуларнија апликација међу децом на глобалном нивоу, док је Воцап (WhatsApp) престигао ТикТок и заузео друго место.
Истраживањем је забележен и вирални пораст италијанских "брејнрот" (браинрот) мимова попут "тралалеро тралала", као и све већа пажња посвећена игрици Спрунки - ритмичкој игри која комбинује музику и покрет.
Анализа обухвата период од маја 2024. до априла 2025. године, и показала је да у данашњем свету где је све међусобно повезано, деца користе дигиталну технологију више него икада раније.
Најновија истраживања показују да деца узраста од 8 до 10 година у просеку проводе шест сати дневно испред екрана, док деца узраста од 11 до 14 година проводе око девет сати дневно.
С обзиром на то да се значајан део њихових живота одвија онлајн, постаје нарочито важно да родитељи разумеју шта привлачи пажњу њихове деце у дигиталном простору - шта претражују, које платформе користе и који трендови утичу на њихова интересовања и понашање.
Како је саопштено, сваке године нови дигитални трендови обликују начин на који деца истражују свет.
Истраживањем је забележен нагли пораст интересовања за алате вештачке интелигенције.
Док се ниједна АИ апликација није нашла међу 20 најкоришћенијих у периоду 2023–2024., Character.AI се сада нашао на тој листи, што показује да деца нису само радознала када је реч о вештачкој интелигенцији, већ је активно укључују у своје дигиталне животе.
Више од 7,5 одсто свих претрага односило се на АИ четботове где се истичу имена попут ChatGPT, Gemini и нарочито Character.AI.
Ова платформа омогућава корисницима да креирају или комуницирају са ботовима који опонашају измишљене или стварне личности.
Ово представља нагли пораст у односу на прошлу годину када су претраге у вези са вештачком интелигенцијом чиниле само 3,19 одсто свих претрага, што значи да су се ове године више него удвостручиле.
Међутим, нису све интеракције са четботовима без ризика.
Неки ботови могу изложити децу емоционално интензивном садржају, дезинформацијама или темама које нису примерене њиховом узрасту, нарочито када су ботови креирани или прилагођени од стране других корисника.
Пошто се ове платформе често ослањају на садржај који праве корисници и могу имати слабу модерацију, кључно је отворено разговарати са децом о томе како користе АИ алате и подесити апликације за дигитално родитељство које помажу породицама да остану информисане, укључене и заштићене.
Иако су мимови ове године чинили мали део претрага, они и даље откривају још један слој дигиталне културе деце.
Многи од најпопуларнијих мимова спадају у такозвани "брејнрот" (браинрот) врсту апсурдног, намерно хаотичног хумора који се шири путем кратких видео снимака.
Међу најпретраживанијима су били италијанска фраза "тралалеро тралала" и музички мим под називом "тунг тунг тунг сахур".
Ове фразе могу звучати насумично одраслима, али за многу децу оне представљају заједничке шале које се брзо преносе с једне платформе на другу.
Међу новитетима који су привукли пажњу аналитичара нашла се и Спрунки - ритмичка игрица у прегледачу која комбинује музику и визуелну интеракцију.
Играчи морају да погоде ритам у складу са брзом музиком, што искуство чини и имерзивним и физички ангажованим.
Њена светла, цртана графика и заразна игривост чине је све популарнијом међу млађом публиком.
То се види не само у Гугл претрагама, већ и на Јутјубу, где се Спрунки нашла међу пет најпретраживанијих игара, раме уз раме са дугогодишњим фаворитима попут Браwл Старс и Роблокс (Roblox).
Истовремено, већ познате навике и даље су јаке.
Најчешћа онлајн активност међу децом у Србији била је Гугл претраживање стриминг платформи - готово 18 одсто свих упита односило се на гледање видео садржаја.
Није изненађујуће што Јутјуб остаје омиљена Андроид апликација, са 34,13 одсто заступљености у укупном броју упита.
ТикТок је заузео друго место са 12,69 одсто, а за њим следе Вајбер са 9,50 одсто и Инстаграм са 9,28 одсто.
Снепчет губи популарност и заступљен је свега 1,59 одсто, а Фесбук се више не налази на листи због занемарљиве заступљености.
Ова промена може одражавати еволуирајуће комуникационе навике - деца све чешће користе чет апликације за дељење линкова, мимова и кратких видео снимака са пријатељима.
Видео садржај и игре су такође остали популарне теме у дечијим претрагама.
Платформе као што су Нетфликс, Twitch и Дизни+ задржале су своју снагу.
У свету игара, деца и даље преферирају Роблокс, Мајнкрафт, а све више и портал Поки који нуди стотине бесплатних игара, често једноставних, брзих и одмах доступних у прегледачу.