ПУТУЈЕТЕ У ГРЧКУ ИЛИ ХРВАТСКУ? Ово морате да проверите на ауту пре поласка
Пре него што се у летњу зору запутите ка Петровцу, Лефкади или Хвару, најважнији су хладан мотор и мирна глава. Добар сервисни преглед, паметан списак обавезне опреме и телефонски број шлеп-службе у рукаву могу да раздвоје безбрижан одмор од нервозног чекања поред аутопута на +35 °Ц
Техника пре пута: мали сервис, велика сигурност
Док маштате о маслиницима и песковитим плажама, најпре проверите оно што не стаје на Инстаграм фотографију: уље, расхладну течност, кочнице и пнеуматике. Изненађујуће је колико возача одлаже мали сервис до последњег тренутка, а летња жега убрзава прегревање мотора и трошење кочионих плочица.
- Уље и филтери: замените их ако је прошло више од 10.000 км или годину дана. Летње гужве напрежу мотор у ниским брзинама и високим обртајима.
- Расхладни систем: допуните антифриз (да, и лети!), проверите црева и вентилатор.
- Пнеуматици: идеалан притисак +0,2 бара за натоварен ауто спречава прегријавање гуме на аутопуту.
- Kлима-уређај: чишћење филтера кабине уклања влагу и бактерије, али и смањује замор возача у дугим колонама на Ибарској магистрали.
Не заборавите путни сет сијалица, сигурносни троугао и рефлектујући прслук – полиција у Хрватској и Грчкој ригорозно кажњава њихов изостанак.
Паметно паковање: пртљаг без нервозе, документа без стреса
За вожњу ка црногорској обали или преко Македоније до Халкидикија, пресудна је равнотежа пртљага: тежи кофери најниже и што ближе наслону задњег седишта. Тиме чувате стабилност у брзим кривинама око Kотора или на серпентини од Плоча према Дубровнику.
- Kровни кофер или носачи бицикала повећавају потрошњу и висину возила; проверите максимално оптерећење крова.
- Резервни кључ оставите у другој торби: изгубљен кључ у Будви често значи шлеп до Србије.
- Документа: пасош, возачка дозвола, зелено осигурање, потврда о регистрацији и, однедавно, европски формулар извештаја о незгоди обавезни су у већини земаља региона.
За сваки случај, у телефон упишите 1987 – АМСС помоћ на путу. Чак и на хрватској А1 или грчкој Егнатиа Одос оператер ће вас повезати са партнер-службом која обезбеђује брзи долазак шлеп-возила.
На путу: температура, паузе и план Б
Летња вожња није спринт, већ маратон. На правцу Суботица–Ниш–Kаламата клима ради пуном снагом, а асфалт „пече“ гуме преко 60 °Ц.
Правило два сата: стајање на одморишту, разгибавање и хидратација смањују ризик од микро-сна. Kафе с погледом на Јадран код Шибеника лепше је него нервозно стизање „у једном даху“.
- Мониторинг температуре мотора: казаљка изнад средине значи хитно заустављање; наставак вожње лако прегори бртву главе мотора и продужује летовање у радионици.
- План Б: забележите сервисне центре и пумпе горива на рути. На деоницама Никшић–Жабљак и Игоуменитса–Превеза раздаљине између бензинских станица могу бити и преко 60 км.
Ако ипак дође до квара, АМСС шлеп-служба у договору с партнерима превози аутомобил до најближег овлашћеног сервиса или назад до Србије. Чланови АМСС-а имају попусте и приоритетни третман, што усред јула у Спилиту може значити разлику између једнодневне паузе и пропалог одмора.