ОВИ СУ ФИЛМОВИ ПРЕДВИДЕЛИ БУДУЋНОСТ Остварили се андроиди, вештачка интелигенција, препознавање лица, ријалити
Уметност често није само одраз стварности, већ и њeн, могли бисмо рећи, пророк. Оно што у тренутку настанка изгледа као маштарија или критика друштва, с временом се покаже као визионарска скица онога што долази.
Понекад изгледа као да се живот креће управо у смеру који су зацртали песници, сликари и редитељи, као да стварност корача трагом уметничке интуиције. У литератури, сликарству, а нарочито у филму, препознајемо овај феномен: машта уметника постаје платформа за стварност која тек треба да се догоди.
Ових пет филмова предвидело је будућност на многе начине, а ево шта се од онога што су аутори измаштали – обистинило.
1. Одисеја у свемиру 2001 (2001: A Space Odyssey, 1968), по књизи Артура Кларка
Режија: Стенли Кјубрик
Овај класик је предвидео технологије као што су видео-позиви, таблети (лични екрани), као и вештачку интелигенцију, попут ХАЛ-а 9000, који понашањем подсећа на модерне AI системе. Такође је наговестио људско истраживање Јупитера и развој аутоматизованих система на броду.
Шта је предвидео: видео-позиви и телеконференције, таблети / лични екрани; вештачка интелигенција која управља системима; комерцијални летови у свемир; аутоматизовани системи на свемирским бродовима.
2. Блејд Ранер (Blade Runner, 1982), засновано на књизи „Да ли астронаути сањају електричне овце?“, аутора Филипа К. Дика
Режија: Ридли Скот
Иако је смештен у 2019, овај филм је погодио многе детаље савремене урбане културе: дронове, биометријску идентификацију, климатске промене, мултикултурне мегалополисе и етичке дилеме око биоинжењеринга и вештачких људи (репликаната).
Шта је предвидео: биоинжењеринг и стварање вештачких људи; климатске промене и загађени мегалополиси; летeћи аутомобили и роботи са људским понашањем; дигитални билборди и мултинационални корпорацијски утицај; идентитет у дигиталном добу.
3. Мањински извештај (Minority Report, 2002), сценарио Филип К. Дик
Режија: Стивен Спилберг
Филм је предвидео технологије као што су персонализовано оглашавање, контрола покретима (gesture control), скенирање мрежњаче и предиктивна полиција – нешто што се већ развија кроз алгоритме и „предиктивну аналитику“ у безбедности.
Шта је предвидео: предиктивна полиција – хапшење пре него што злочин буде почињен; скенери мрежњаче и препознавање лица; персонализовани огласи у јавном простору; контрола покретима (gesture-based интерфејс).
4. Труманов шоу (The Truman Show, 1998), сценарио Ендру Никол
Режија: Питер Вир
Филм је готово пророчки предвидео еру ријалити програма, надзора без пристанка и губитак приватности. Главни јунак живи у лажној стварности, несвестан да га камере прате 24 часа дневно – што је постало застрашујуће блиско стварности са појавом ријалитија, влогова и масовне изложености на друштвеним мрежама. Труманов живот као непрекидна емисија предухитрио је питања која данас постављамо о слободи, контроли и перформативности у дигиталном добу.
Шта је предвидео: живот као ријалити; непрекидна контрола и надзор; манипулација стварношћу у медијске сврхе; границе између приватног и јавног живота се бришу.
5. Network (1976), сценарио Педи Чајефски
Режија: Сидни Лумет
Мрачна сатира о телевизији у којој људи вриште „Ја сам љут као пакао и нећу више да трпим!“ – савршено је предвидела експлоатацију емоција, пад професионалне етике у новинарству и настанак телевизијских програма који се хране људским очајањем ради рејтинга.
Шта је предвидео: телевизија као средство за манипулацију масама; сензационализам у вестима ради рејтинга; експлоатација људских емоција и патње као садржаја; пропаст новинарске етике и комерцијализација медија.