МАРТА КИШ БУТЕРЕР: Часови ликовног су много више од цртања

Ситуација с коронавирусом донела је много лоших ствари, али је истовремено отворила безброј могућности за наставнике и ученике, посебно оне који имају изражен истраживачки дух.
 Nastavnica u OŠ „Petefi Šandor” Marta Kiš Buterer Foto: privatna arhiva
Фото: Наставница у ОШ „Петефи Шандор” Марта Киш Бутерер Фото: приватна архива 

По речима наставнице ликовне културе у Основној школи „Петефи Шандор” Марте Киш Бутерер, многи просветни радници су у марту били затечени новонасталим околностима. Часове су брзо морали прилагодити за платформу „Гугл учионица”, коју многи у том тренутку нису умели вешто да користе. Како каже, наставник је кључ свега јер ђаку може да се не допада предмет, али истовремено да воли наставника који га предаје пошто то чини на занимљив и другачији начин.

– Када сам задавала задатке, претпоставила сам да деца немају код куће сав прибор за ликовну културу, нити могу да га купе у радњи пошто је био уведен полицијски час, па сам на креативан начин осмислила, не само теоријску наставу већ и практични део који су деца реализовала код куће – објашњава Марта Киш Бутерер. – Због тога сам бирала материјале који су деци били надохват руке и које свако домаћинство има, попут воћа, поврћа, зрневља, картона, це-деова, разног прибора за бојење...

Фото: Ликовни радови настали у условима изолације Фото: приватна архива  

Настојећи да осмисли забавне задатке, петацима, који су обрађивали лекцију „Преобликовање”, наставница Киш Бутерер је задала да у својим радовима резбаре и мењају облик хране, слично као што то чине ресторани. Тако су деца на парчету хлеба направила лице, претварала наранyе у сове, а банане у змије, док су шестаци, који су учили о преламању светлости кроз лекцију „Луминообјекти” у својим радовима користили це-деове. Како објашњава Марта Киш Бутерер, допустила им је да истражују јер јој је било битно да преобликовање схвате као игру која развија креативност и вештину руку.


Успех у Словенији

Ученица седмог разреда ОШ „Петефи Шандор” Анастасија Граовац, чија менторка је била наставница Марта Киш Бутерер, на међународној кипарској колонији, која је ове године одржана у Чрномељу, у Словенији приказала је скулптуру „Самоћа” и освојила прво место, а њено дело ће бити изливено у бронзи.

– Увек кажем деци: не желим од вас да направим велике уметнике, већ да вас припремим за посао којим ћете се бавити. Прављење фризура, молерисање, рад у ресторану, сређивање ноктију, рад у посластичарници... све је то уметност и свугде ћете користити основно знање из ликовног – закључује Марта Киш Бутерер.


– Деца су била одушевљена, па сам редовно постављала њихове радове на друштвене мреже. Стигли су чак до колега у Словачкој, који су, инспирисани нашим „малим уметничким делима”, затражили одобрење да задају сличне задатке својим ученицима – поносно каже наше саговорница, додајући да није ни сањала да ће њена жеља да децу забави за време полицијског часа и да их научи новим стварима имати такав ођек.

Фото: Ликовни радови настали у условима изолације Фото: приватна архива  

Један од занимљивих „уметничких пројеката” био је и задатак да ђаци с интернета скину апликацију за мобилни телефон да би обрадили лекцију „Обједињавање покрета, звука и игре”.

– Да није било ванредног стања, њихов задатак би био да у школи изведу представу, али запитала сам се да ли постоји апликација која би нам у тим необичним околностима омогућила да то изведемо виртуално – присетила се Марта Киш Бутерер. – На срећу, успела сам да је нађем и помоћу ње сам послала ученицима снимак своје руку која је била исцртана и „играла” уз музику. Ученици су добили задатак да пробају да ураде исто, али да буду креативни, да мењају музику, додају ефекте... Дечји радови су били невероватни јер су пустили машти на вољу и пробали нешто ново, а истовремено блиско.

Фото: Ликовни радови настали у условима изолације Фото: приватна архива  

За Марту Киш Бутерер је најзначајније то што су ђаци имали прилике да се увере у то да ликовно није само цртње него да је много више од тога: од стрит, ленд и боди арта, преко израде скулптура, до дигиталне уметности. Како наглашава, просветни радници морају да прате трендове и технолошка достугнућа, да у настави користе савремене методе и да буду отворени за све могућности које нуде интернет и паметни телефони.

С. Ковач

 

 

 

 

 

 

EUR/RSD 117.1484
Најновије вести