Усвојен Закон о заштити корисника финансијских услуга на даљину

БЕОГРАД: Скупштина Србије усвојила је данас Закон о заштити корисника финансијских услуга код уговарања на даљину, односно путем интернета, којим се, између осталог, прописује да банкарски клијенти неће морати да плате услуге које приликом узимања кредита нису наручили, попут неких врста осигурања.
skupstina srbije
Фото: Tanjug (Z. Žestić, arhiva)

Такође, банке неће смети да им шаљу рекламе о својим производима путем СМС-а или мејла ако нису добиле изричит пристанак корисника.

То је, образлажући предлог закона током скупштинске расправе, рекла гувернерка Народне банке Србије Јоргованка Табаковић.

Она је навела да је број грађана Србије који су у 2017. обављали интернет плаћања достигао готово два милиона, а број оних који су обављали мобилна плаћања први пут је премашио један милион.

То, како је истакла, јасно указује на тренд дигитализације друштва у којем банке предњаче, нудећи клијентима коришћење бројних услуга путем интернета и мобилног банкарства, што намеће потребу унапређења заштите корисника финансијских услуга.

Циљ законског предлога је да се "умање ризици да ће корисник, зато што представник финансијске институције није физички присутан у моменту пружања информација или закључивања уговора, изабрати производ и обавезати се према финансијској институцији уговором који не одговара његовим потребама, а због којег ће се кајати дуги низ година", објаснила је Табаковић.

Према њеним речима, овим законом се детаљно уређује и обавеза банке да пружи јасне и релевантне информације у предуговорној фази и при оглашавању, при чему ће терет доказивања да су такве информације достављене бити на финансијској институцији.

Регулише се и право корисника да одустане од уговора у року од 14 дана, право да раскине уговор без трошкова када финансијска институција прекрши одредбе овог закона, као и ништавост одредаба у уговорима о томе да се корисник одриче права која му даје закон.

"Овим Законом се корисници штите и од пружања и наплаћивања услуга које нису затражили, будући да је изричито прописано да су ослобођени од било какве обавезе у случају услуга које нису наручене, као што је, на пример, случај са одређеним врстама осигурања код којих корисник уопште и није свестан да има било какве обавезе, нити је те услуге тражио", нагласила је гувернер НБС.

Такође, како је додала, да би се спречило агресивно рекламирање аутоматским слањем електронске поште или на други сличан начин, предвиђено је да је такав вид комуникације могућ само ако је корисник претходно изричито пристао на такву комуникацију.

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести