НОВИ ТАЛАС МЛАДИХ МАЈСТОРА У СРБИЈИ Од прављења каиша или сурдо хлеба зарада и до 300.000 динара ЗАНАТИ ПОНОВО У МОДИ
У Србији последњих година се све више младих људи окреће занатским занимањима, гледајући да буду што оригиналнији или се опредељују за тренутно популарне послове, спремни да брзо промене или стил или читаву делатност.
Иако на помен модерних малих послова прво падне на памет „Маја нокти”, спектар послова далеко је шири и чини се да се готово свако може пронаћи макар у једном од њих.
Наравно, сада је у пословној моди обнављање старих вештина и заната, али и њихово повезивање с новим трендовима – здравом исхраном, природном козметиком, уз нагласак на одрживости и уникатним производима. Уместо традиционалног запослења, све више људи меандрира кроз неформални рад, покрећући сопствени бизнис у којем комбинује ручни рад с промоцијом на друштвеним мрежама.
600 евра почетна опрема за крафт пиво
Међу савременим и истовремено профитабилним занатима данас се издвајају занимања попут производње природне козметике – домаћих сапуна, балзама и дезодоранса без хемикалија, затим прављења хлеба од киселог теста и без адитива, пратећи трендове здраве исхране (тренутно је најпопуларније прављење сурдо хлеба, односно, хлеба с природним квасцима који се данима узгајају). Пчелари који нуде мед, полен и прополис у луксузним паковањима и под еколошким брендом бележе озбиљан раст, посебно ако извозе или сарађују с урбаним радњама здраве хране.
Обрада коже је такође све траженија – ручно прављени каишеви, торбе, новчаници или прегаче за куваре и бармене продају се као уникатни производи. Слично важи и за обраду дрвета – младе занатлије рестаурирају старе столице, праве даске за сервирање или полице с ретро естетиком, брзо реагујући на интересовање тржишта. Кроз тренд винтиџ ентеријера и ручно рађеног намештаја, овакви производи налазе пут до ресторана, кафића и домаћинстава која желе топлину и оригиналност у простору.
Такође, све је више младих који се баве тумачењем природе кроз естетику – кроз микробиље, урбане баште, израду вертикалних зелених зидова и саксија са самоодрживим системима наводњавања. Ово је посебно занимљиво за унутрашње уређење канцеларија, кафића и салона. У овом домену успевају и они који се баве израдом предмета од епоксидне смоле – сточићи, накит, држачи за вино, а посебно ако је сваки предмет уникатан и израђен уз видео документацију процеса. Ту је, наравно, и 3Д принт, за оне који желе индивидуализоване производе.
Међу савременим и истовремено профитабилним занатима данас се издвајају занимања попут произвођача природне козметике
Још један тренд у порасту је занатско пиварство – домаће краф пиво постаје све популарније, а мале пиваре у гаражама прерастају у озбиљне брендове с локалним идентитетом. Исто важи и за грнчарију –масовно се израђују чиније, шоље, тањири, и то на ручном точку, уз осликавање, печење и продају под геслом „уметност за сто”.
- Данас није тешко направити крафт пиво – каже Мирослав Јанковић из Нове Пазове, који производи пшенично пиво за себе и пријатеље, а понекад нешто и прода преко Инстаграма, где има пуно пратилаца. – Комплетна почетна опрема може се купити половна за нешто више од 200 евра, док нова кошта око 600. Важно је имати добру сировину и знати шта радиш, остало је ствар идеје и маркетинга – истиче Мирослав, који још увек нема отворену производњу, па зато његово пиво нема ни званично име.
Знање и маркетинг
А ако желите да се упустите у неки од ових послова, знање можете стећи кроз курсеве и радионице – у уметничким школама, на факултетима попут Шумарског, али и кроз онлајн платформе (YouTube, Udemy, Skillshare). Неки од најпознатијих домаћих сајтова за пласман ручних производа су fino.rs, zanateria.com и странице на Инстаграму и Фејсбуку, док је Etsy популаран за инострано тржиште.
Промоција се махом обавља преко друштвених мрежа, а од врсте рада зависи и омиљена платформа. Инстаграм и ТикТок се користе за приказивање процеса рада, завршних производа, кратких туторијала, а све је праћено хештаговима и визуелним идентитетом бренда. Google My Business и локални маркети помажу у доласку до клијената у околини, а сарадња са тематским фестивалима и радионицама помаже у ширењу публике.
Зарада у овим пословима варира, али у просеку предузетници могу месечно зарађивати од 100.000 до 300.000 динара, док успешније занатлије, који извозе, раде за луксузне брендове или имају развијен онлајн бизнис, прелазе и 500.000 динара месечно. Кључ је у оригиналности, квалитету и доброј промоцији, али и спремности да се брзо реагује на трендове.