„Велики дан за Америку“ ТРАМП НЕ ПОПУШТА: Царине Србији се уводе 1. августа! Шта то значи за домаћу привреду и СРПСКИ ИЗВОЗ
Сједињене Америчке Државе неће одложити увођење царина за више од 14 земаља које је планирано за 1. август, саопштио је амерички председник Доналд Трамп.
Рок - 1. август је непромењен и неће бити продужен. Велики дан за Америку!, написао је он на својој друштвеној мрежи Truth Social.
Трамп је 7. јула објавио своја писма упућена лидерима 14 земаља, у којима је најавио увођење царина од 25 одсто до 40 одсто према њиховим земљама од 1. августа.
На списку су се нашли Бангладеш, Индонезија, Казахстан, Камбоџа, Малезија, Мјанмар, Лаос, Тајланд, Тунис, Јужна Африка, Јужна Кореја и Јапан, као и Србија и Босна и Херцеговина.
Подсетимо, нове стопе су ниже од одложених реципрочних царина које Трамп најавио почетком априла - 37 одсто за Србију. Те царине је убрзо одложио на 90 дана.
Шта Србија највише извози у САД?
Србија иначе у САД највише извози ИКТ услуге, које чине и највећи део извоза услуга тешког 1,7 милијарди евра у 2024. години. Ту је и наменска индустрија, челик и аутомобили - из Крагујевца.
Др Вељко М. Мијушковић, професор на Економском факултету у Београду, за "Блиц Бизнис" је уочи "Дана ослобођења" изјавио да ове царине могу негативно утицати на произвођаче, нарочито произвођаче челика и алуминијума.
Како ће увођење царина утицати на Србију?
С обзиром на то да Србија није чланица Европске уније, али има значајне трговинске односе са ЕУ, индиректни ефекти ових царина могу утицати на српску економију. Смањење потражње за челиком и алуминијумом у ЕУ може довести до смањења извоза српских производа у европске земље. Такође, могуће је да ће доћи до поремећаја у ланцима снабдевања и повећања цена увезених производа, што може негативно утицати на домаћу привреду - рекао је Мијушковић.
Анализа "Блиц Бизнис" уочи нових тарифа показује да Србију чекају два велика проблема - потенцијални раст цена, али и рампа за Стелантисова возила која тек треба да се праве овде.
Какве последице може Србија да очекује од Трампових тарифа?
Србија је подсетимо, у сфери економског интереса ЕУ као велики добављач.
Да не помињем и почетак производње у Стеллантису новог модела који је, вероватно, делом својим имао интереса пре свега ЕУ. Производња је намењена пре свега ЕУ, али сигурно делом и Америци. Ово може даље смањити конкурентност Стелантесових возила и вероватно ограничити број могућих потенцијално продатих возила у САД- рекао је наш саговорник.
Шта Србије може да очекује после договора ЕУ и САД око царина?
Споразум који су Сједињене Америчке Државе и Европска унија практично усагласиле у вези са царинама на возила и делове спречио је даљу ескалацију економских односа између две највеће економије, оцењује саговорник "Блиц Бизниса".
Како за Блиц Бизнис каже Бојан Станић, из Сектора за стратешке анализе, услуге и интернационализацију, договор је оцењен као позитиван сигнал и за европску, посебно немачку ауто-индустрију, која очекује додатно јачање извоза.
Задовољни су јер царине нису више, већ су, на пример, 15 одсто уместо потенцијалних 30. Сматра се да је то прихватљиво и да се тиме шаље порука стабилизације односа, што се одмах одразило и на берзанске индексе – објашњава Станић.
С друге стране, Србија се и даље налази у незавидној позицији, јер јој 1. августа истиче рок до када треба да постигне споразум са САД, у супротном ризикује увођење царина од чак 35 одсто.