Од јесени дуално образовање и за студенте
БЕОГРАД:У припреми су четири студијска програма за факултете по дуалном моделу образовања, које ће студенти моћи да упишу од октобра.
Међу првим дуалним студијским програмима биће Одевно инжењерство и дизајн, на чијем развоју ради Факултет техничких наука у Чачку уз подршку компанија Тифани и П.С. Фешн, каже за Танјуг руководилац Центра за едукацију и дуално образовање ПКС Мирјана Ковачевић.
Програми се припремају у области ИТ-а и индустрије 4.0, ваздухопловног машинства и текстилне индустрије, каже за Танјуг саветница у Министарству просвете Габријела Грујић.
Дуално образовање биће на академским и струковним студијама, а ускоро ће бити познато и на којим факултетима.
Циљ увођења студирања по дуалном моделу обезбедиће младима учење кроз рад у компанијама и стицање савремених вештина као и вестину управљања знањима. Привреда ће на овај начин за будућност обезбедити не само одрживост него и иновативност у оквиру својих развојних планова, навела је Грујић.
Студенти ће, додаје, имати исти број активне и практичне наставе, по 450 сати, а имаће и финансијску подршку, 50 одсто од основне плате у складу са Законом о високим дуалним студијама.
У ПКС најављују да ће у наредној школској години ученици средњих стручних школа моћи да бирају између шест нових образовних профила.
То су техничар штампе, обућар, столар, трговински техницар и техничар за обликовање намештаја и ентеријера.
Како су раније најавили из Министарства просвете, науке и технолошког развоја ученици ће моћи да се определе и за образовни профил - техничар за оперативну форензику.
Образовни профили се, наводи Ковачевић, из године у годину мењају и уводе нови у зависности од понуде и тражње.
Компаније траже, а на основу тога се развијају профили. Након тога се прави план уписа у средње школе, а у мају се објављује кроз конкурс, што је позив ученицима да се одлуче за избор школе. У јуну сагледавамо колико су ђаци препознали потребе понуђених компанија и њихову спремност да на њих одговоре у својој каријери, објашњава Ковачевић.
До сада је, према њеним речима, овај модел образовања завршило више од 3.000 ученика средњих стручних школа, а укупно је тим системом до сада обухваћено око 10.000 ученика.
Истиче да су резултати задовољавајући, а урађено је и истраживање које је показало да је око 70 одсто оних који су похађали дуално образовање нашли посао у струци за коју су се школовали.
Указује да њих 35 одсто остану да раде у компанији у којој је реализовано учење кроз рад и након школовања.
Упитана да ли се дуално образовање показало добро за компаније и школе, она оцењује да јесте, ако се узме у обзир да овај модел школовања покрива само 10 одсто система образовања у Србији.
Додаје, да су бенефити очигледни, како за компаније, тако и за ученике.
Компанијама то доста значи, јер скраћују време увођења у посао новозапосленог и даје могућност селекције будућих кадрова. Ученицима је то добар пут за вођење каријере и више избора, али и могућност да се током школовања стекну одговарајуће вештине и брже нађе посао, појашњава она.
Пракса је до сада показала, наводи, да су најтраженији образовни профили - бравар, заваривач, индустријски механичар, оператер машинске обраде, као и техничар мехатронике.
Такође, у гоститељству су доста тражени профили - кувар и конобар, а у индустрији намештаја најтраженији је техничар за обликовање ентеријера и намештаја, док је у текстилу најатрактивнији модни кројач и моделар обуће.
Наводи да су 74 средње стручне школе у Србији у дуалном моделу образовању, док у овој шкоској години 6.900 ученика похађа овај систем образовања.
Остварена је сарадња са око 880 компанија у Србији, истиче она.
У поређењу са европским земљама где ученик прво налази компанију и са њом закључује уговор о сарадњи, а након тога се опредељује за школу, у Србији је обрнуто.
Ђак прво уписује школу која нуди образововни профил, а након тога, у складу са свим одређеним правилницима, подзаконским актима буде распоређен у компанију у којој ће да учи кроз рад, наводи она.
Пандемија је утицала на све, оцењује она и додаје да и даље има компанија које су спремне да помогну образовање, али их ове околности тренутно онемогућавају.
Пандемија омета учење кроз рад, а то је управо дуално образовање, додаје.
Каже да компаније размишљају о будућности јер ће се пандемија завршити и да зато још данас морамо да мислимо о томе како ћемо сутра.
Тако да је интересовње и даље на завидном нивоу од стране компанија.
Када је реч о пријему у жељену школу, каже да то зависи од резултата пријемног испита који деца полажу у основној школи, али и од бодова које носе из школе.
Све заинтересоване компаније се могу јавити ПКС која је партнер Министрарства просвете, науке и технолошког развоја у реализацији овог дела образовања.