Белосветски преварант опељешио српску фирму

НОВИ САД: О интернет преварама у којима се губи велики новац до сада смо у Србији само читали, а од сада морамо да се припремимо на то да је свет на ружан начин дошао код нас.
h
Фото: pixabay.com

Директну штету од готово 9.000 долара – а томе, плаше се, није крај – претрпела је фирма за увоз спортске опреме која припада Београђанину Ј. К., тако што је непознати починилац из Кине упао у пословну преписку између њега и представника америчке фирме „Хоист” од које је решио да набави опрему, и преусмерио електронску пошту на своју имејл-адресу, укључујући и потврде за банку да може да подигне аванс. Превара је урађена веома вешто, пошто је починилац успео да копира имејл-адресе, стварајући такозване мирор мејлове, који на први поглед изгледају потпуно исто, тако да се превара није могла открити на време.

Како нам је испричао несрећни власник Ј. К., на сајму фитнеса у Келну почетком године срео се с предстаницима фирме „Хоист”, великог произвођача спортске опреме, и решио да искористи прилику те се договорио за поруџбине фитнес-справа вредне 50.000 долара, с тим што ће 40.500 долара бити покривено банкарском гаранцијом, а остатак уплаћен у виду аванса, путем инодознаке.

„Даља комуникација одвијала се путем мејла, а преписка и договори трајали су од априла. Представник „Хоиста” с којим смо размењивали поруке је 27. јула послао мејл с банкарским инструкцијама и скенираним званичним писмом у којем наводи да због неких разлога све међународне финансијске трансакције обављају преко рачуна своје фабрике у Кини. Послао је и нову профактуру с називом те фабрике и рачуном. Насели смо“, каже Ј. К.

Амерички представник никад није спомињао фабрику у Кини, нити њихов рачун, али несрећни Ј. К. није посумњао да ту нешто није како треба. За део поруyбине који није био покривен авансом Американац је затражио издавање банкарске гаранције у Србији те је наш саговорник послао захтев за измену гаранције, овога пута наводећи рачун у Кини.

Сви папири које су добили мејлом потврђивали су причу и нико није имао разлога да посумња да не размењује податке с правом страном, пошто су и Американци добијали лажне мејлове, те је прича с обе стране била покривена.


Клонирао телефоне?

Преварени Ј. К. сумња да је на Сајму у Келну неко успео да клонира његов паметни телефон и онај представника америчке фирме, преузме све шифре и направи тако копију њихових налога на електронској пошти и друштвеним мрежама. Сумњу подгрева и чињеница да је комуникација између њега и представника америчке фирме „Хоист” била онемогућена преко апликације ЊхатсАп, а да је налог на електронској пошти буквално копиран, тако се и имејл-адреса лажног налога потпуно поклапа с оригиналом.


„Пошто смо и банци проследили то писмо у којем „Хоист” наводно тражи уплату на рачун у Кини, речено нам је да и цео посао мора бити склопљен с фабриком у Кини која прима аванс и на чији ће рачун бити уплаћен цео износ на крају и да на њих гласи гаранција. Добили смо измењен уговор и проследили банци, тако да је на основу њега издата банкарска гаранција“, каже Ј. К.

Сумњу је унела чињеница да с представником америчке стране нису никако успевали да остваре телефонски контакт, све док га нису позвали с другог телефона. Тако је превара откривена. Обе стране размениле су стварне поруке и мејлове које су један другом упућивали, и схватили да је Ј. К. остао краћи за 9.000 евра, док је америчка фирма умало послала робу вредну 50.000 долара на лажну адресу.

„Упоређивањем послатих и примљених мејлова, утврдили смо да су садржаји писама послатих и с једне и с друге адресе мењани и на тај начин смо доведени у заблуду и наш новац – 8.686,65 долара – је, уместо на рачуну фирме „Хоист” у Америци, завршио на рачуну непознате фирме у Кини“, рекао је Ј. К., који је цео случај проследио Одељењу за високотехнолошки криминал.

И. Вујанов

Још пара оде лопову?

Проблем је чињеница да ће банка, ако се ситуација ускоро не реши, морати да непознатом лопову уплати и остатак новца јер на њих гласи гаранција, а све на основу лажне потврде да новац мора да заврши на рачуну фабрике у Кини.

„И амерички представник и ми смо схватили да смо жртве озбиљне преваре у којој финансијску штету сносимо ми. Мејлови су били измењени у оба правца, до нас нису стизали прави мејлови које је он слао, а он је примао одговоре од нас који су били измењени. Пре неки дан смо добили последњи лажни мејл с обећањем да данас шаље профактуру, тако да ћемо, ако Одељење потврди, наставити комуникацију, не дајући до знања да смо посумњали да је у питању превара“ каже Ј. К.

Остаје отворено и питање како ће реаговати домаћа банка, пошто се рок од 45 дана, колико она задржава новац на рачуну као гаранцију, ускоро окончава. На Одељењу и банци је сад да хитро реагују и спрече даљу штету, а наши јунаци морају да размисле о томе на који ће начин убудуће пословати.

EUR/RSD 118.3034
Најновије вести