Дилон: Волим музику с Балкана

ДРВЕНГРАД: Познати амерички глумац Мет Дилон одржао је данас на “Кустендорфу” радионицу за студенте и младе ауторе разговарајући с њима о раду са значајним редитељима као што су Френсис Форд Копола, Гас ван Сант, Ларс фон Трир, посаветовао их је како да се боре са несигурношћу, али и открио зашто је постао глумац.
met dilon
Фото: Tanjug (Rade Prelić)

Одлично расположен, природан и спонтан, питао је окупљене студенте у сали “Проклета авлија”, након пројекције филма “Драгстор каубој” Гаса ван Санта, да ли је у реду да говори на енглеском, да ли га разумеју и обећао да ће говорити спорије. 
Поносан сам на овај филм и обрадовало ме је када ми је Емир (Кустурица) рекао да ће баш тај филм приказати. Многи су ме у то време питали зашто снимам такав филм. Био је то први филм који приказује еуфорију наркоманије, тада је Ненси Реган покренула кампању „Само реци не“, чак ми је један пријатељ рекао: „Хвала ти, због тебе је моја сестра на рехабилитацији“. Међутим, овај филм не глорификује дрогирање, важно је показати зашто људи то раде, рекао је Дилон.

У неформалној атмосфери, по којој је “Кустендорф” познат, Дилон је током дана био готово неприметан, многи чак нису ни запазили славног глумца у ресторану где ручају и студенти и новинари и гости фестивала, а радо је пристајао на фотографисање са онима који би га уочили и замолили за селфи.

Каже да је веома критичан када гледа филмове у којима је играо на почетку каријере.

Понекад ме људи питају зашто сам постао глумац. Сигурно не зато што сам имао жељу да будем на сцени. Разлог је зато што сам увидео моћ у откривању истине на великом платну и још ми је најзубудљивије у филму да видим трансформацију, рекао је Дилон, који је у свом првом филму “Деликвенти” играо са свега 14 година.

Рано сам почео и имам много искуства, доста сам учио и сада када гледам оно што сам радио, знам да критикујем себе у тим остварењима. Оно што сам схватио јесте да не можете да тумачите неки лик ако га осуђујете, истакао је Дилон, због чега је наравно уследило питање како може да оправда психопату и серијског убицу кога тумачи у свом најновијем филма “Кућа коју је Џек саградио” Ларса фон Трира.

Дилон је казао да га такве теме не занимају, али да се диви редитељу Ларсу фон Триру, који је врло занимљив редитељ са много парадокса.

Он је човек који снима филмове о Америци, а никада није био у САД. Плаши се летења, а рекао ми је да је летео хеликоптером. Код њега нема проба, то је први пут да сам снимао филм без проба, али уме да ухвати прави тренутак. Он даје упутства у бројевима - 30 посто мање или 120 посто више и разумемо се, иако ми математика не иде, испричао је Дилон.

Када сам га питао да ли је сигуран да треба да сними овај филм, одговорио ми је: „Увек можеш мене да окривиш“. Наравно да хоћу, додао је славни глумац.

Дилон се присетио и импровизације којој је Копола био склон и раду на филму “Rumble Fish”, али и како су му сви музичари рекли да неко мора да одигра његове сцене с гитаром у филму “Самци” у коме је тумачио вођу бенда „Citizen Dick“ из Сијетла, јер не уме да свира гитару.

Музика је за њега веома важна, снимио је документарац о кубанском музичару Великом Фејовеу који је у позамашним годинама објавио плочу.

Нескромно могу да кажем да доста знам о тој музици, она је моја страст. Режирао сам филм у коме и играм и убацио сам музику коју волим. Волим камбоџанску поп музику из шездесетих година, али нисмо могли да нађемо ауторе јер су сви убијени, рекао је Дилон.

Одушевио га је Дувачки оркестар Марка Марковића, који је синоћ слушао у Дрвенграду на прослави Српске нове године.

Фото: Tanjug (Rade Prelić)

Да ли сте били? То је било невероватно. Та прецизност и вештина тих музичара је јединствена. Био сам много уморан, али нисам желео да одем. Емир ми је рекао: „Ако ти се спава, хајде“. Али ја сам рекао: „Не, не, још једну песму да чујем“. Волим музику с Балкана, врло је интересантна, истакао је амерички глумац.

Признаје да ужива да режира, а документарце сматра “посебном звери”.

Када сам налетео на Емира на Куби, упозорио ме је да је врло опасна ствар радити документарац, јер постоји толико много начина на које може да се исприча прича. То је другачија врста животиње, рекао је Дилон.

Воли, каже да приповеда, али се бори са структуром и наглашава да је најважније пратитити логику карактера и имати у виду да причу креирају акције људи.

Не ради се о томе да је један плус један једнако два. Логика карактера се огледа у томе да када отворите свеску, запитате се зашто нека особа тако нешто ради и ако дубље погледате у ту особу, схватићете зашто се тако понаша, објаснио је Дилон.

Преферира филм у односу на серије, мада признаје да телевизијска форма има доста креативних потенцијала.
Урадио сам један пројекат за телевизију, али са сваком епизодом долазио је други редитељ са сценаријом и схватио сам да то неће функционисати. Урадио сам једну сезону и позвао продуцента са молбом да убију мог лика. Права лепота и поезија је филм - седети и гледати га на великом платну, испричао је Дилон.

На питање шта је највећа грешка коју један редитељ може да почини радећи са глумцима, Дилон је уз уздах рекао да редитељи праве много грешака.

Не помаже када ти редитељ каже шта не жели. Млади редитељи пак избегавају да причају с глумцима, што је погрешно. Дођи и директно ми реци шта желиш. И још једна битна ствар је - заборави на савршенство. Неуспех је важан део процеса. Није смак света ако не успеш из прве, нагласио је Дилон.

На молбу једне студенткиње да их посаветује како да се изборе с несигурношћу, рекао је да не воли да даје савете.

Ипак предлажем вам да верујете себи. Тренутак када изгубиш концентрацију, може бити најбољи тренутак. Не осуђујте себе, једноставно наставите. Као млад глумац мислио сам да је спонтана реакција била пропаст, а онда је то испало да је најбоље. Преузимајте ризике без обзира на могућност неуспеха и много се припремајте, поручио је Дилон студентима и додао: „Ви сте будућност“.

EUR/RSD 117.5865
Најновије вести