ДРАМСКИ ПИСАЦ КАО ГЛАВНИ ЈУНАК Аутор! Аутор!

„Људи од воска“, наслов драмског триптиха хрватског савременог аутора Мате Матишића, недавно успешно постављеног у сомборском Народном позоришту (режија Иван Алач), може послужити као вишеструко симболични путоказ у разматрању проблематичне ситуације наше савремене домаће драме.
e
Фото: pixabay.com

У овој рубрици је, додуше, већ указано на неке елементе те ситуације, као што су зазирање позоришних управа од пружања шансе савременом домаћем аутору, али и тематска усмереност (ограниченост?) многих аутора на специфичне (маргинализоване) друштвене слојеве. Међутим, премда смо оригиналној поставци поменутог Матишићевог текста сведочили пре пет година на Позорју, тек његова домаћа поставка подстиче – снагом аутентичног чулног примера – дилеме о нечему још важнијем из поменуте проблематике: о питању комуникативности и интригантности наше савремене драме у односу на публику изван најужих, „посвећеничких“ кругова.

У „Људима од воска“ Мате Матишић успева да на акционо динамичан, психолошки уверљив и жанровски слојевит начин уобличи драму оријентисану ка самом „срцу савремености“ – иако је полазишна тачка такве драме елеменат у начелу херметичан и „туђ“ конкретности радње: фигура самог писца. У сва три сегмента ове трагикомичне повести, наиме, лик писца Виктора (углавном аутобиографска пројекција самог Матишића) јавља се истовремено у улогама сведока и актера. Најпре, када се као ожењен загребачки писац/музичар, суочава са захтевом средовечне Јевресе из Србије, да њиховом сину – којег су зачели  при давном сусрету на турнеји његовог рок-бенда, а који је сада вишеструки убица – пружи уточиште пред српском полицијом („Обожаватељица“); када, при посети завичајном селу у динарском кршу, спознаје да је привидно далеким деформацијама „руралне транзиције“ (шверц дроге, трговина људима, породична насиља) и сам допринео („Први муслиман у селу“); најзад, када га захтев на смрт оболеле породичне познанице – да он и супруга преузму бригу о њеној ћерки – приморава да се суочи са сопственим траумама из детињства („Испод перике“)

Фото: pixabay.com

Матишићев комад, као што видимо,  почива на драмским поступцима као што је поигравање са драмском илузијом, или успостављање двосмислене релације између писца и његових ликова. Без обзира такву сложеност, постоје два разлога због којих „Људи од воска“  ниједног тренутка не западају у клопке херметичног или сувопарног. Један се, свакако, крије у чињеници да  Матишић, развијајући радњу свог комада не ставља акценат на некакав начелни, апстрактни феномен „ауторства“, већ на самог Аутора: особу која није дистанцирани, неутрални („невини“) чаробњак, већ учесник, дакле преступник и жртва у исто време. На други извор уверљивости и провокативности Матишићевог комада указују, између осталог, и одлике његовог сомборског упризорење – најпре децентна напетост Алачеве режије, и могућности поливалентне глумачке игре (особито у случају Биљане Кескеновић, Саше Торлаковића и Марије Меденице).

Једноставно речено, Матишић  суверено враћа у средиште драмске радње (и позоришне ситуације) полузаборављену брехтовску стратегију, чија основна премиса каже: ако је сам текст уобличен као питање, додатна („аналитичка“) питања су сувишна. По Матишићу, наиме, други део једначине гласи: ако је сам аутор постављен као лик („восак“ за обликовање), онда се и осталим ликовима отвара простор за ауторство. А ми бисмо додали – и гледаоцима.  

Светислав Јованов

 

EUR/RSD 117.1117
Најновије вести