ПОТРОШАЧКО ЋОШЕ: Обележавање воћа и поврћа бар-кодом

Обавеза обележавања производа бар-кôдом или QR кодовима затекла је неспремне како трговце, тако и купце у Новом Саду.
е
Фото: Дневник (В. Фифа)

Од прошлог месеца, продавцима је наметнута обавеза обележавања производа кодовима који би, након скенирања мобилним телефоном, требало купцу да пруже информације о пореклу и карактеристикама робе коју купују. Екипа „Дневника” питала је Новосађане да ли су знали за нови Закон о трговини и да ли сматрају да ће им они користити, а по њиховим одговорима може се закључити да нису свесни те новине.

Информација о стављању кодова на производе изненадила је трговкињу с Лиманске пијаце, која је екипи „Дневника” рекла да они, трговци, за то нису ни чули, као и да сматра да се то неће практиковати, барем не у блиској будућности.

– То је можда за маркете – казала је трговкиња. – Нико нам није рекао да нам је то обавеза, а и не видим смисао у томе. Лакше је да ја испричам особи одакле је нешто, битно је да купци разговарају с нама и имају поверења у нас, кôдови би нас у томе спречили. Најбоље да и на пијаци сви гледамо у телефоне и не причамо једни с другима!.

Како смо се уверили, на овој пијаци на производима нема ЉР кôдова, али понеки производи имају бар-код, и то углавном јужно воће. продавци, посебно старији, нису ни чули за ову новотарију и како кажу, тешко ће се на њу навићи, ако баш буду морали да је примењују.

Фото: Дневник (В. Фифа)

Упркос томе што су на декларацији производа те информације већ доступне, поменуту ознаку морају увести произвођачи воћа и поврћа, занатлије, пекари, а она мора постојати и на роби у ринфузи. Уколико ни произвођач ни трговац ту обавезу не испуни, Тржишна инспекција, која утврђује да ли ознаке има или нема, биће приморана на то да им наплати казне.

Министар трговине Расим Љајић изјавио је да је Закон о трговини ступио на снагу 30. јула претходне године, али да је због времена потребног да се трговци прилагоде, он почео да се примењује тек шест месеци касније, нагласивши и да је нејасноћа много, иако је било довољно времена за припрему.

Проблем који се може јавити трговцима и произвођачима је цена увођења бар-кôда, као и приступна и годишња чланарина, мада имају могућност да добију и ознаку из бесплатног QR кода. У Унији послодаваца Србије казали су да није логично да свака кифлица у пекари има свој бар-код, као и да је то превелико оптерећење за мала предузећа и произвођаче.

Д. Андулајевић

Фото: Dnevnik.rs

EUR/RSD 117.1131
Најновије вести