„Битка за Трианон” Андраша Урбана у позоришту „Деже Костолањи” у Суботици

Након оперете „Витезови Лаке мале“ У Позоришту „Деже Костолањи“ у Суботици, лакрдије „Ibi the Great“ у Народном позоришту Сомбор, као трећа новија представа Андраша Урбана, на домаћу сцену стиже „Битка за Трианон“ Из Будимпеште.
pozoriste scena pixabay
Фото: pixabay.com

У Позоришту „Деже Костолањи“, у Суботици, вечерас је на реперотару такорећи наша премијера представе коју је Урбан недавно режирао у Позоришту „Атриум“, у срцу Мађарске. Баш као што је често случај и у јавном простору Србије, ствар срца се представља као ствар политике.

- Војвођански мађарски глумци се сусрећу у једном talkshow-у у Будимпешти са пештанским глумцима. Сукобљавају се око идентитета, левог и десног, поводом Трианона, то јест поводом историјског чина када је Мађарска изгубила две трећине својих територија, па су се „родили“ мањински мађари – објашњава за „Дневник“ сиже своје нове представе Андраш Урбан.

Познати редитељ је очигледно у последње време направио драматуршки заокрет, па му представе имају мање-више и класичну драмску причу:

- Славни глумац после судбоносних избора губи послове и свој ангажман. У међувремену усвоји као тата пет војвођанских младих глумаца и оснује породицу. Под утицајем сновиђења фомира покитичку странку „Мађарска правда“ са политичким циљем да врати све изгубљене територије Мађарској путем оружане борбе. У том духу васпитава „децу“. Али, партије и покрети коштају, па лудило кулминира у покушају набавке средстава за партију...

Кад се прочита о чему је представа „Битка за Трианон“, у сред приче, лако је препознати и збиљу. Тумач главне улоге, глумац Роберт Алфелди, јесте имао политичку каријеру у Мађарској, додуше левичарску, која је начисто пропала пред узлетом национализма и популизма, што се одразило и на сигурност његовог запослења. Не би био ни први, ни последњи који се окренуо уноснијој каријери, заокрећући удесно. И рат у Украјини више је од метафоре опасности која вреба од националистичког дискурса, а војвођански Мађари, у представи глумци, као и све друге мањине овог света, на крају последично буду само колатерална штета.

- То је прича о идентитету, о лудилу, политичком и људском. О сукобу идентитета унутар истог идентитета. О сукобљавању људске и идеолошке стварности. – наставља Урбан. - Представа је весела, са веселом музиком и добрим текстовима који говоре о мањини и већини. О неразумевању где се и даље не разуме, јер разумевање кошта.

Сценски текст представе „Битка за Трианон“ настао је кроз процес рада, импровизације и разговоре са пет глумаца из Војводине и троје из Мађарске. Позориште „Деже Костолањи“ представљају Давид Бубош, Тимеа Филеп, Борис Кучов, Габор Месарош, Андреа Веребеш, а тројац из будимпештанског „Атриума“ Роберт Алфелди, Мате Ковач, Бори Петерфи. Поред редитеља, са њима је сарађивао драмски писац Иштван Уграи и историчар Кристиан Унгвари, чији је задатак био да објасни историјске факте, али и изнесе своје личне приче у вези са Трианоном. 

Музику у духу епских тема Трианона, на начин оперета које су прославиле мађарско позориште, компоновао је Арпад Серда.      

И. Бурић

EUR/RSD 117.3909
Најновије вести