overcast clouds
21°C
30.05.2025.
Нови Сад
eur
117.2225
usd
104.207
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

СИТНИЦА КОЈУ НИСТЕ ПРИМЕТИЛИ У АУТУ МОЖЕ ВАМ СПАСИТИ ЖИВОТ Овај мали део на појасу је велика помоћ у несрећи

26.05.2025. 19:35 19:57
Пише:
Извор:
24седам
појас
Фото: Ilustracija pixabay

Можда сте некада приметили да сигурносни појас на сувозачевом седишту има малу платнену омчу у близини копче, док је на возачевој страни нема. Ово није грешка у дизајну – напротив, постоји врло конкретан разлог за ову разлику.

Наиме, појасеви за возача и сувозача нису идентични. Сувозачев појас има додатак познат као „омча за управљање енергијом“. Њена функција је да се под великим оптерећењем – рецимо, приликом судара – делимично покида. Тиме се појас мало продужава, чиме се смањује нагло затезање тела и ублажава удар. На тај начин, омча помаже да се умањи ризик од озбиљнијих повреда, али и да се избегне пуцање појаса услед превеликог притиска.

Поред безбедносне улоге, ова омча има и практичан задатак: када на сувозачевом месту нема никога, спречава да метална копча током вожње удара о пластику и унутрашњост аутомобила, али и помаже да копча остане на лако доступној висини.

Код возачевог појаса, овај додатак није потребан. Возачево седиште је увек у употреби, положај појаса је прецизно подешен према волану, седишту и ваздушном јастуку, а копча се редовно користи. Зато се на тој страни користи пластични граничник уместо платнене омче – довољно да све остане функционално и сигурно без додатних елемената.

Још неколико занимљивости о сигурносним појасевима
Иако делују једноставно, сигурносни појасеви су резултат деценија развоја и тестирања. Сваки њихов део има своју сврху, а разлике које постоје између појасева возача и сувозача нису случајне, већ пажљиво осмишљене.

На пример, платнена омча на сувозачевом појасу често се комбинује са тзв. паметним затезачем – механизмом који у делићу секунде реагује при судару и додатно затеже појас, чиме се смањује померање тела унапред. Након тога, омча се делимично покида како би ублажила силу и заштитила грудни кош и карлицу путника.

Такође, многи новији аутомобили имају лимитатор силе затезања, који спречава да појас превише стегне тело током удеса, чиме се додатно смањује могућност повреда.
Занимљиво је и то да тестирања сигурносних појасева укључују прецизне лутке са сензорима који мере притисак, силу, положај тела и друге параметре како би се обезбедило да сви елементи појаса – укључујући и омчу – функционишу у складу са најстрожим безбедносним стандардима.

На крају, једна корисна препорука: Ако приметите да је омча на појасу оштећена, никако је немојте занемарити. Иако делује као небитан детаљ, она има важну заштитну улогу. У том случају најбоље је посетити сервис и проверити да ли је неопходна замена појаса.

24седам

Извор:
24седам
Пише:
Пошаљите коментар
ДА ЛИ ЈЕ НЕВЕЗАН ПОЈАС КРИВ ЗА СМРТ МЛАДИЋА? Страдао у превртању комбија, сумња се да је испао са места сувозача
несрећа

ДА ЛИ ЈЕ НЕВЕЗАН ПОЈАС КРИВ ЗА СМРТ МЛАДИЋА? Страдао у превртању комбија, сумња се да је испао са места сувозача

02.05.2025. 11:43 12:01
ПОЈАС СПАСАВА ЖИВОТ: Половина погинулих у саобраћајкама није га користила!
pojas

ПОЈАС СПАСАВА ЖИВОТ: Половина погинулих у саобраћајкама није га користила!

25.03.2025. 13:56 13:58