clear sky
29°C
08.06.2026.
Нови Сад
eur
117.3182
usd
100.6764
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Опасније и од пушења! ОВЕ НАМИРНИЦЕ КОЈЕ СВАКИ ДАН ЈЕДЕМО ПОВЕЋАВАЈУ РИЗИК ОД РАКА ПЛУЋА Студија обухватила преко 100.000 испитаника

29.12.2025. 18:01 18:17
Пише:
Извор:
24седам
плућа
Фото: pexels/Ilustracija

Нова студија показује да су ове намирнице, које су део свакодневне исхране, повезане са повећаним ризиком од рака плућа.

Намирнице познате као ултра-прерађена храна, повезане су са повећаним ризиком од рака плућа, наводи се у новој студији објављеној у научном часопису Thorax.

Ултра-прерађена храна обухвата производе као што су индустријски сосови, грицкалице, прерађено месо, готова јела, слаткиши и безалкохолна пића. Ова врста хране је и раније довођена у везу са више од 30 негативних здравствених последица, укључујући болести срца, дијабетес типа 2 и краћи животни век.

Ново истраживање сада додаје и рак плућа на листу потенцијалних ризика. Рак плућа је један од најчешћих облика ове болести у свету, а само у Великој Британији годишње се дијагностикује више од 43.000 нових случајева.

Студија је обухватила више од 101.000 испитаника, мушкараца и жена просечне старости 62 године, који су детаљно испитивани о својим прехрамбеним навикама. Истраживачи су пратили учесталост конзумације ултра-прерађене хране и појаву рака плућа током времена, пише Метро.

Најчешће конзумирани производи у овој групи били су индустријски сухомеснати производи, дијетална и кофеинска газирана пића, као и безалкохолна пића без кофеина. Ултра-прерађена храна се углавном одликује ниском нутритивном вредношћу, али високим садржајем шећера, соли и засићених масти.

Током истраживања забележено је укупно 1.706 случајева рака плућа. Већина оболелих имала је немикроцелуларни облик рака, који спорије напредује, док је мањи број дијагностикован са агресивнијим микроцелуларним обликом.

Аутори студије наглашавају да се не могу извући коначни закључци, јер је истраживање било посматрачког типа и није у потпуности узело у обзир друге факторе ризика, попут пушења. Ипак, истичу да све већа заступљеност ултра-прерађене хране у исхрани може допринети порасту гојазности, кардиоваскуларних болести, метаболичких поремећаја, различитих облика рака и укупне смртности.

Нутриционисти упозоравају да циљ не треба да буде потпуно избацивање појединих намирница, већ постепено смањење уноса ултра-прерађене хране и унапређење квалитета исхране у окружењу у којем су такви производи јефтини, лако доступни и интензивно промовисани.

24седам

Извор:
24седам
Пише:
Пошаљите коментар
(ФОТО) У ИСТОМ ДАНУ СУ ЈОЈ ОТКРИЛИ И ИЗЛЕЧИЛИ РАК ПЛУЋА Невероватна прича са срећним крајем
снимак

(ФОТО) У ИСТОМ ДАНУ СУ ЈОЈ ОТКРИЛИ И ИЗЛЕЧИЛИ РАК ПЛУЋА Невероватна прича са срећним крајем

17.12.2025. 21:08 21:18
Србија мења статистику рака плућа! СКРИНИНГ СПАШАВА ЖИВОТЕ Скоро 100 људи добило нову шансу захваљујући овом програму
да

Србија мења статистику рака плућа! СКРИНИНГ СПАШАВА ЖИВОТЕ Скоро 100 људи добило нову шансу захваљујући овом програму

30.07.2025. 17:36 17:43