clear sky
21°C
09.06.2026.
Нови Сад
eur
117.3182
usd
100.6764
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ЈЕДЕТЕ ЛИ ЈАЈА ЗА ДОРУЧАК? Научници разбили мит из 1970-их ОВО ЈЕ ПРАВИ КРИВАЦ ЗА ХОЛЕСТЕРОЛ

04.02.2026. 07:49 08:08
Пише:
Извор:
Она
јаја
Фото: freepik, ilustracija

Јавно мишљење о јајима последњих година стално се мења. Стручњаци су јаја повремено приказивали као хероје доручка, препоручујући честу конзумацију како би се искористио њихов висок садржај протеина и амино киселина.

Али чешће него што не, говорили су нам је да их једемо штедљиво. Пре свега, обично нам се саветује да смањимо конзумацију "злог" жуманца - домаћина чак 185 милиграма холестерола, што је више од половине препоручене дневне дозе од 300 мг коју стручњаци дуго препоручују.

Ако погледамо чињенице, разумљиво је зашто су јаја била "демонизована" због садржаја холестерола. Уосталом, деценијама је нутриционистичка наука претпостављала везу између холестерола из хране и повишеног холестерола у крви, а повишен холестерол у крви повезује се са повећаним ризиком од срчаних болести (које су водећи узрок смрти у свету).

jaja
Фото: Илустрација/ Canva

Међутим, јаје сада можда добија неправедно лошу репутацију, захваљујући недавном истраживању које показује да је наш презир према овим малим "протеинским моћницима" произашао из велике заблуде. Према новом истраживању објављеном у јулу у Америцан Јоурнал оф Цлиницал Нутритион, једење два јаја дневно може заправо смањити ниво ЛДЛ холестерола. Још изненађујуће, већа конзумација холестерола нема утицаја на то колико се завршава у нашој крви.

Историја демонизације јаја

Да бисмо разумели како смо стигли до овога, морамо се вратити у 1970-те. Године 1972. истраживачи су поставили хипотезу да исхрана богата холестеролом може повећати ниво холестерола у крви. Да би доказали своју хипотезу, ангажовали су 56 одраслих мушкараца који су прво три недеље јели дијету без холестерола, а затим шест недеља дијету богату холестеролом. После друге дијете, ниво холестерола у крви учесника се повећао, што је навело истраживаче да донесу наизглед најлогичнији закључак: конзумирање више холестерола повећава ниво ове супстанце у крви.

Није изненађујуће што су у својој анализи истраживачи закључили предлогом да "релативно већи значај треба дати дијеталном холестеролу као фактору који одређује ниво холестерола у серуму код популације Сједињених Америчких Држава". Годинама смо веровали да узроци високог холестерола углавном зависе од хране богате холестеролом и да свако ко жели да смањи ниво ЛДЛ холестерола треба да је избегава.

jaja
Фото: Pixabay.com

Та препорука је од тада широко прихваћена у нутриционистичким круговима, што је замаглило репутацију свестраног и укусног јајета. Али, на основу најновијих истраживања, да ли јаја заиста подижу холестерол? Да ли су јаја лоша за вас?

Нова истраживања доносе нијансе у разумевању холестерола

Стручњаци су одавно сумњичави према овим закључцима, примећујући да дијетални холестерол не утиче на ниво холестерола у крви тако директно као што је првобитно студија сугерисала. Штавише, демонизација холестерола генерално је сложенија него што се на први поглед чини.

Неки ЛДЛ холестерол је, ипак, неопходан за правилно функционисање ћелија и ендокриних функција. И док јетра производи сав ЛДЛ холестерол који нам је потребан, она смањује сопствену производњу када се холестерол унесе храном, стварајући природну симбиозу између дијеталног и природног ЛДЛ холестерола у крви. Другим речима, конзумирање више холестерола не би требало да утиче на ниво холестерола у крви.

Дугогодишње неспоразумевање

Првобитни истраживачи нису потпуно погрешили са својим експериментом; они су, разумљиво, само извукли погрешне закључке. Њихово неспоразумевање произашло је из чињенице да нутријенти не постоје изоловано, и да многе намирнице богате холестеролом садрже и другу супстанцу: засићене масти.

С обзиром на то да је исхрана богата засићеним мастима већ повезана са повишеним ЛДЛ холестеролом, тим аустралијских истраживача предвођен професором Џоном Баклијем претпоставио је да су можда аутори студије из 1972. године превидели правог кривца. И дизајнирали су експеримент специјално како би то доказали.

jaja
Фото: freepik

Током пет недеља, истраживачи су 61 здравом волонтеру доделили различите дијете: једну богату и засићеним мастима и холестеролом, другу богату засићеним мастима али са мало холестерола, и трећу богату холестеролом али са мало засићених масти. Резултат? Само они који су конзумирали трећу дијету видели су пад нивоа ЛДЛ холестерола.

- Постојали су назнаке да су засићене масти, а не холестерол, ‘лоша страна’ када је у питању подизање нивоа холестерола, али наша студија је прва која је то дефинитивно показала. Ово је била прва студија дизајнирана тако да можемо тако убедљиво раздвојити те ефекте - рекао је Бакли.

Трећа дијета је укључивала по два јајета дневно. Веза између јаја и холестерола заправо је заснована на погрешној претпоставци.

Ona.rs

Извор:
Она
Пише:
Пошаљите коментар