Аутобуски превозници добиће помоћ од око 25 милиона евра

БЕОГРАД: Сектор превоза путника је прошле године добио значајну помоћ државе, а са новим пакетом помоћи за 2021. може рачунати на финансијску посршку од још око 25 милиона евра, рекао је Танјугу директор Пословног удружења "Србијатранспорт“ Горан Алексић.
autobus
Фото: Tanjug (Jaroslav Pap)

Он је изразио захвалност министру грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томиславу Момировићу и председнику Привредне коморе Србије Марку Чадежу за разумевање које су показали за превознике предлажући меру подршке од 600 евра по аутобусу, у наредних шест месеци.

"У Србији има око 7.000 возила код 795 приватних превозника који су обухваћени овом мером која ће им много значити, јер се ради о 25 милиона евра“, рекао је Алексић.

Он је прецизирао да су губици сектора превоза због корона кризе прошле године износили око 200 милиона евра.

"То није довољна помоћ, али је изузетно значјана у овом тренутку и превозници су захвални, јер су пре свега институције препознале важност овог сектора. Прошле године је помоћ кроз нето зараде у пет месеци изосила око 12 милиона евра, одложени порези и доприоси на зараде, кредитне шеме, одлагање плаћања пореза и лизинга, све заједно је веома значајна помоћ за сектор јавног превоза путника", оценио је Алексић.

Према његовим речима, запосленост у сектору превоза путника је очувана упркос недостатку посла, а чак не постоји ни раније изражен проблем недостатка возача, јер су се многи вратили из ЕУ зато што ни тамо није било посла.

"Кад сви проблеми прођу, а имајући у виду вакцинацију надамо се да ће се с краја године или на јесен успоставити регуларан пословни амбијент, доћи ће до повећање посла и свакако ће доћи до одлива једног броја возача, те се може очекивати јако велики проблем. У овом тренутку је то у реду“, рекао је Алексић.

На питање како ће превозници решити недостатак средстава за пословање након кризе, рекао је да ће морати да део тога сами надокнаде.

"Очекивани губитак самих превозника је 90 милиона евра. Разлику ће сами превозници морати да надоместе из својих резерви и узимањем кредита", рецизирао је Алексић.

Он је најавио иницијативу „Србијатранспорта“ да се након кризе смањи акциза на дизел гориво на ниво који постоји у ЕУ, чиме би се обезбедила средства за поправљање услова пословањаа у сектору превооза путника.

"Ја ћу вас подсетити да је пре короне сектор јавног превоза путника био у веома тешкој ситуацији због велике старости возила, врло ниских плата и других проблема у пословању, те је неопходно да се у наредном периоду размотри увођење неких мера у овом сектору. Зато смо ми предложили уређење акцизе на дизел гориво која би била на истом нивоу који плаћају превозници у ЕУ“, рекао је дирекотр „Србијатранспорта“.

Алексић је објаснио да превозници у ЕУ плаћају акцизу која износи 39 динара по литру, док наши плаћају 50 динара по сваком наточеном литру дизела.

Он је додао како ће „Србијатранспорт“ предложити Влади Србије да се усаглашавање акциза постигне постепено у наредних неколико година.

"То ће довести до тога да ће се оставити одређени фиинасијски простор превозницима да могу инвестирати у возила, повећати зараде запосленима и подигну квалитет услуге, јер све те мере и ове које су сада донете и неке будуће ће се одразити на услугу грађанима“, закључио је Алексић.

Приватно предузеће "Фудекс", један је од наших превозника коме је претежна делатност превоз путника на међународним линијама и у туристичкој привреди, па је и међу најугроженијима због корона кризе.

"Према досадашњим финасијским извештајима, ’Фудекс’ прошле године није остварио ни 10 одсто промета у односу на 2019. годину. Током ванредног стања велики број радника, око 40 процената њих је дао отказ у жељи да нађе други посао и обезбеди егзистеницју, јер је у том тренутку било као и сада неизвесно када ће се у Европи догодити нормализација ситуације и пословања“, рекао је за Танјуг директор саобраћаја ове фирме Срђан Драча.

Он је додао како то предузеће није продавало своје аутобусе, јер је услед епидемије тржиште половних возила стало, али је зато „Фудекс“ смањивао трошкове тако што половину свог возног парка није регистровао.

"Није било потребе за регистрацијом, јер је ’Фудекс’ 2020. Имао свега пет до 10 одсто својих уобичајених међународних полазака“, прецизирао је Драча.

Он је нагласио да су досадашње мере државне помоћи донекле помогле да се одржи пословња кроз исплату зарада запосленима и мораторијум на кредите и лизинг, али је била потребна и усмерена помоћ у виду бесповратних давања.

Каже да због тога „Фудекас“ поздравља одлуку Владе Србије да помогне превозницима директним давањима, што ће утицати на одржање њихових капацитета и ликвидности до повратка у неки вид нормалног и профитабилног пословања.

EUR/RSD 117.1117
Најновије вести