Новосађани се највише жале на мобилне телефоне и обућу

Неприхваћене рекламације све су чешћи проблем Новосађана и све их је више, показује статистика Удружења за заштиту потрошача Војводине.
reklamacije - arhiva
Фото: Dnevnik.rs

Број жалби том удружењу је у благом порасту у односу на прошлогодишњи интензитет пристизања, а суграђани највише имају проблема с квалитетом мобилних телефона и обуће.

Од почетка ове године око 25 одсто жалби се односило на одећу и обућу, а нешто више од 25 одсто на информациону опрему и телекомуникационе услуге. Следе их жалбе на велике и мале кућне апарате, којих има око десет одсто, и на друге производе и услуге.

По Закону о заштити потрошача, гаранција на све врсте производа и услуга је две године и у том периоду купац има право на поправку или замену производа, док право на повраћај новца има првих шест месеци од дана куповине. Право на рекламацију има свако ко поседује неки доказ о куповини, односно оригиналан фискални рачун, копију тог рачуна, слип или извод из банке.

Амбалажа није потребна да би рекламација била прихваћена. Рок за одговор трговца је осам дана, док је рок за решавање рекламације 15 дана за нетехничку робу и 30 дана за технику. У случају да купац жели повраћај новца, мора имати оригинални фискални рачун.

Трговци углавном траже што више доказа о куповини, али купци имају право на рекламацију и са само једним доказом. Суграђанка Мила Миличић имала је проблем када је рекламирала ципеле, које су неколико недеља после куповине биле видно оштећене.

„У продавници су ми тражили кутију од ципела и рекли су да је рекламација немогућа без оригиналног рачуна и амбалаже“, наводи она.


Интернет главни извор информација

Свест о својим правима потрошачи стичу на различите начине, углавном тек кад наиђу на проблем. Правни саветник Удружења за заштиту потрошача Војводине Марко Драгић наглашава важност интернета за информисаност о тој теми.

„Може се рећи да су млади Новосађани изузетно информисани о својим правима, а старији мало мање. Вероватно су томе допринели медији и друштвене мреже, које млади интензивно прате. Права потрошача се највише промовишу на друштвеним мрежама“, наводи Драгић.


Међутим, пре подношења рекламације, информисала се шта јој је законски потребно за то.

„Када сам им објаснила да знам да по закону не морам имати амбалажу и оригиналан фискални рачун, променили су причу, тврдећи да им то олакшава процес рекламације“, рекла је Мила Миличић.

Уколико продавац неоправдано одбије рекламацију, купац се може обратити Удружењу за заштиту потрошача Војводине, које нуди правну  помоћ, правни савет и најпре покушава вансудски да реши проблем, у контакту с трговцем. Правни саветник тог удружења Марко Драгић објашњава шта се дешава уколико трговац одбије њихов позив да реше случај мирним вансудским путем.

„Када трговац одбије да поступи по нашем обраћању, покреће се судски поступак, где ми заступамо потрошача без новчане накнаде, а једино ако потрошач изгуби спор, дужан је да надокнади адвокату одређени део новца“, каже Драгић.

Измене Закона о заштити потрошача планиране су за наредну годину, али измена о условима за рекламације потрошача за сада неће бити, кажу из Министарства трговине, туризма и телекомуникација.  

М. Рашић

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести