Tема „Дневника”: Бициклистичке руте Новог Сада

 Нови Сад има око 85 километара бициклистичких стаза, али имајући у виду величину града то није довољно, с обзиром на то да због овог превозног средства наш град све више личи на Амстердам.
Biciklisti u Novom Sadu Foto: Dnevnik.rs/R. Hadžić
Фото: Dnevnik.rs

Добра вест је да због Новосадске бициклистичке иницијативе, од које је и потекла „критична маса“ која се састаје сваког последњег петка у месецу у 17 часова, Град све више има слуха за бициклисте, па ради на проширењу и повећању стаза.

За сада је више од 30 улица је покривено тракама за бициклисте и то булевари: Ослобођења, Јаше Томића, Краља Петра Првог, Војводе Степе, Слободана Јовановића, Кнеза Милоша, Јована Дучића, Цара Лазара, део булевара Европе, део булевара Патријарха Павла и улице: Корнелија Станковића, Руменачка, део Руменачког пута, Јеврејска, Футошка, Футошки пут, Хајдук Вељкова, Народног фронта, Цара Душана, Балзакова, Шекспирова, Фрушкогорска, Максима Горког, Браће Поповић, Хаyи Рувимова и Раше Радујкова и наравно Кеј, али и делови других улица.

Неке од ових стаза налазе се у склопу тротоара или колских трака. Наш савет је да се држите бициклистичких стаза када идете улицама које их имају, јер у супротном сметаћете или пешацима или возачима и добићете прегршт добацивања, увреда, па и понеку псовку. Ако вам то не смета, онда верглајте и увек имајте у виду да поштујете саобраћајне прописе. Дакле, обавезно пре него што скренете, руком покажите у ком правцу сте се намерили да идете.

Председник Удружења Новосадска бициклистичка иницијатива Марко Трифковић каже да је Футошки пут најлошија стаза и то десна страна према центру од Футошког парка, и на делу од Вршачке улице према градској гаражи.

"Ту је највише криво корење дрвећа, које је на неким деловима подигло стазу, што се може приметити и у Јеврејској улици, али не у тој мери, као и на булевару Ослобођења од „Лутрије“ до угла са Улицом Новосадског сајма", каже Трифковић и додаје да у Новом Саду недостаје саобраћајна сигнализација за бициклисте, као што су зауставни троуглови, јер бициклисти не знају на раскрсницама ко има право првенства, као и бициклистички семафори које треба прилагодити брзини возача, да не би бициклисти возили када је пешацима црвено светло, јер сматрају да су бржи.

Нова бициклистичка мрежа до 2020.

Нови Сад планира да изгради нову мрежу за три године, којом ће повезати град са приградским насељима како би учествовао у пројекту Еуровело, који спаја бициклистичке стазе широм Европе. Када би ушли у програм циклотуризма, Град би имао значајну економску корист, а тиме могао да улаже и у стазе.План је да се повеже стаза која води од Новог Сада, преко Руменке, до Бачког Петровца. Такође, план је да се Нови Сад споји бициклистичком стазом и са Бегечом.

Трифковић каже да је основана радна група која се управо вратила из Холандије, где су видели добре примере које ће презентовати Градској управи у септембру, између осталог и то да где су дрвореди, треба удаљити бициклистичку стазу. Он додаје да Град планира да из буyета идуће године реконструише бициклистичку стазу на Футошком путу.

"Приметно је да стазе показују знакове замора, а осим Футошког пута, где се мора решити проблем дрвећа, стазе на Новом Насељу код „Фанатика“ највише су зреле за поправку", напомиње Трифковић и каже да је чињеница да је број бициклиста у порасту, што се може и голим око приметити, а да грубе процене кажу да Град броји око 20.000 бициклиста.

Према његовим речима, пре 2009. године мање су се користиле рекреативне стазе, а након реконструкције Кеја, бициклиста је све више, у чему је помогло и њихово Удружење, а у порасту од 15 одсто је и број бициклистичких путовања.

Док Нови Сад не буде био већим делом покривен, ми вам откривамо које су најлепше руте, најштруцкавије, које улице да заобиђете, а где баш треба да се возите, ако сте кренули само у вожњу наравно, никако на посао, када касните и треба да пронађете најбржи пут.

За вожњу пуну уживања ми вам, упркос томе што је како Трифковић каже једна од најлошијих стаза, предлажемо Футошки пут због дебелих зелених крошњи стабала које ће вам дати утисак да сте у природи, а не граду, и то тако што ћете прво провозати пар кругова по Футошком парку, који је неправедно запостављен, али најпространији са широким стазама, „керарошима“ који су обично на ливади, а родитељи са децом на дечијем игралишту, а покоји случајан пролазник, неће вам сметати на лепим стазама које овај парк скрива.

Након тога, Футошки пут, али обавезно се држите десне стране када гледате из правца Јеврејске улице, у којој обавезно возите левом страном из правца позоришта, управо због издигнутог асфалта и прилагодите брзину путу. На овај начин, избећићете рупе и удубљења на стазама, које су са тих страна поприлично истрошене. Затим, на раскрсници скрените на Булевар Европе и ту возите десном страном, јер на левој нема бициклистичке стазе и ову руту наравно због мањка зеленила на овом булевару, трудите се да избегнете када је најјаче сунце.

Излазак из града

Председник Удружења Новосадска бициклистичка иницијатива Марко Трифковић каже да су код изласка из града најбитнија исправна светла, могу се користити и катадиоптери, и обавезно држати се метар од десне стране пута.
"Најгоре је код Моста слободе јер нема прелаза за бициклисте, што је изузетно лоше због развоја туризма према Каменици и Фрушкој гори", напомиње Трифковић и каже да се остали излази из града могу користити, само је неопходно имати светла и поштовати правила.

Возите до кружног тока, када ћете се наћи у Цара Душана, где опет бирајте леву траку, јер само она има бициклистичку стазу и не устежите се да зазвоните пар пута пешацима, који често знају да се „рашире“ по тротоару. Када дођете опет до раскрнице са Футошким путем, запутите се ка Јеврејској улици, опет пазећи, сада бирајте леву страну до Јеврејске, а затим на семафору прелазите на десну траку до краја улице и тада скрените у Михајла Пупина и возите равно до Кеја, где ћете скренути лево и провозати се право до „Безе“ на хладну лимунаду. То је наш предлог за једну лепу вожњу.

Подбару избегавајте због калдрме и уских уличица у којима ћете хтели - не хтели морати да сиђете са бицикла како би пропустили аутомобиле, као и Радничку улицу, а Војводе Книћанима је једна од најштруцкавијих улица у којој се звонце, ако вам је мало ослабљено, оглашава само од себе.

Булевар Ослобођења је тренутно раскопан, па бирајте искључиво десну страну из правца Железничке станице. Уколико имате жељу да се провозате неким од булевара, наш предлог вам је ипак Булевар Европе, на детелинарском делу, јер је заиста зелен. Стаза нова и „утегнута“, те права радост за бициклисте. Ту ћете се додуше често мимоилазити са ролерашима, али и они уживају у својој вожњи, тако да то не треба никако да вам смета.

Кеј је увек савршена прича, поготово кад није гужва. Дунав који као да вам прича и поглед на Тврђаву представљају један од најлепших призора који Нови Сад може да понуди. На овом делу не журите, већ педале окрећите лагано и уживајте, након пређене целе руте, обрните још један круг, видећете да ће вам пријати, а након трога продужите Фрушкогорском, опет десном страном, која има мање рупа, па скрените десно на Булевар Цара Лазара и држите се леве стране да не би морали да вијугате, јер десна није целим делом покривена и продужите на раскрсници са Цара Душана лево до Шодроша.

Поред касарне занемарите мало калдрме, јер ће вас дочекати леп поглед на место где се лети купа, а зими клиже кад се рукавац заледи. Та долма је ограђена за пешаке и бициклисте, те опет можете уживати у призору на пецароше, воду, зеленило, али кад стигнете до камењарске долме, иако се планира да се пут поправи, ипак се вратите кроз Хероја Пинкија назад. Иако нема бициклистичке стазе, односно стаза је испрекидана, возите пажљиво путем. Камењарску долму вам не препоручујемо за вожњу бициклом јер возачи често не поштују ограничење брзине и није ретко да овде страдају бициклисти, па и пешаци, поготово ноћу.

Стазе према Фрушкој гори су одличне за оне који желе да се опробају у планинском бициклизму, само морате добро пазити на изласцима из града. Лепе су и стазе на Поповици, само рачунајте да вам је за ову активност потребан ипак мало бољи бицикли, док се по граду можете возити и на „понију“.

Град је учинио праву ствар са рент-а-бајком, те и ако не поседујете свог двоточкаша, ништа вас не спречава да изнајмите и уживате са седишта бицикла, јер ћете тако моћи на најлепши начин да осетите град који тежи да буде модеран, али ипак више прича приче из прошлих времена, само ако пажљиво ослушнете.
 

Маша Стакић

Фото: Р. Хаџић

EUR/RSD 117.5849
Најновије вести