У Новом Саду напокон почиње кажњавање прекршаја уочених мобилним камерама
Систем за надгледање мирујућег саобраћаја, радног назива „НС патрол”, који контролише паркирање на коловозним тракама, заустављање и паркирање на зеленим површинама, тротоарима и бициклистичким стазама и у пешачкој зони, почиње са процесуирањем уочених прекршаја након првомајских празника, односно са кажњавањем прекршилаца.
То је у изјави за „Дневник” најавио члан Градског већа за комуналне и инспекцијске послове Здравко Јелушић, који је подсетио на то да Комунална милиција има капацитет за патролирање са пет возила и десет бицикала опремљених камерама.
– Сви наш систем пореде са београдским „оком соколовим”, али је основна разлика у томе што, осим саобраћајница, он контролише и зелене површине, пешачке зоне, тротоаре и бициклистичке стазе – објаснио је Јелушић. – Од Нове године смо тестирали систем, јер је било неопходно урадити геолоцирање паркинг површина, како бисмо те просторе искључили из обухвата кажњавања, те проверити функционисање у аутоматском режиму са другим софтверима и базама података. Реч је о великом послу, који је завршен у довољном обиму да можемо почети са контролом саобраћајница и других комуналних површина. Требало је повезати систем са софтвером Министарства унутрашњих послова, како би на основу регистарских таблица возила у прекршају могли да, у аутоматском режиму, добијемо све податке о власнику, а не појединачно, по сваком уоченом прекршају, јер би то изискивало велике људске ресурсе.
Возила „НС патрол” система праве два круга и уколико камере у другом уоче возило на истој површини која није означена као место за паркирање, регистарске ознаке се шаљу серверима МУП-а на проверу власника. Софтвер обрађује пристигле податке, креирају се обавештења власницима возила и такви фајлови се шаљу једном недељно ЈП „Пошта Србије”, па дистрибуирају грађанима или правним лицима у зависности од тога ко је власник возила.
– У случајевима када камере на аутомобилима не могу да препознају регистарске таблице, јер су прљаве, намерно прекривене или је гепек отворен, систем алармира возача, који обавештава патроле на бициклима, а геолокација таквог возила видљива је свима у систему – појаснио је Јелушић. – Да бисмо искључили утицај људског фактора, систем треба да ради у потпуно аутоматском режиму. На тај начин су сви једнаки, нема изузетака, осим возила са Беле листе, која садржи списак возила Полиције, Хитне помоћи, Ватрогасне службе и комуналних служби на дневним задацима.
Систем евидентира само возаче у прекршају, тако да су у припреми градских одлука консултовани експерти из области саобраћаја, законодавства и заштите података. Јелушић истиче да нико не жели да грађанима отежа свакодневни живот, већ је циљ да се санкционише, па самим тим и дестимулише непрописно паркирање. Наш саговорник каже да су улице и булевари свакодневно блокирани због неодговорних појединаца, који понекад упале сва четири мигавца, а оставе возило у дужем периоду, што другим возачима успорава и отежава пролазак.
– Задржавање дуже од три минута сматра се паркирањем, иако су укључена сва четири мигавца – додаје. – Морам нагласити да ће се посебна пажња посветити нашем кеју и ту ћемо сигурно ускоро увести више реда.
Казна за паркирање и заустављање на зеленој површини наплаћиваће се 25.000 динара физичким лицима, односно 150.000 уколико је реч о правном лицу, док ће тај прекршај предузетнике коштати 75.000. Паркирање на јавној површини, тротоару, бициклистичкој стази и у пешачкој зони кажњаваће се са 5.000 динара (физичка лица), 15.000 (предузетници) и 25.000 (правна лица), односно 10.000 (одговорно лице у фирми), а исти износи предвиђени су и за паркирање на саобраћајној траци. За неодазивање на позив о изјашњењу физичка лица мораће да плате 25.000 динара, правна 150.000 (одговорно лице 25.000), а предузетници 25.000. Казна за покривање регистарске таблице износи 20.000.
– Уколико правно лице или предузетник уплати казну у року од осам дана, биће ослобођено плаћања 50 одсто износа и подразумева се да је уплата уједно и изјашњење о учињеном прекршају, тако да у том случају нема потребе за изјашњењем ко је управљао возилом – појаснио је Здравко Јелушић. – Ако странка жели да се изјасни да је неко други извршио прекршај, могуће је доћи у зграду Инспекцијских органа заједно с оним ко прихвата да је одговоран. Други начин је да власник возила пошаље исту изјаву, оверену код нотара.
Ј. Вукашиновић