Куповина возила захтева време, новац и потпис бележника

НОВИ САД: У Србији сваке године расте број продатих аутомобила. Половњаци воде испред нових возила, а када се потпишу сви уговори и нови газда добије кључ у руке, следи пререгистрација. Новопеченом власнику остаје да штрапацира прво до бележника па до МУП-а, порезника.
automobili kupovina
Фото: Dnevnik (Aleksandra Erski)

За све у ланцу те куповине било би далеко лакше када би се цео поступак преноса власништва могао обавити као и регистација возила у агенцијама које се тиме баве или у сервисима.

У Хрватској је већ дошло до промена па тамошњи нови власници могу све да обаве у сервису и на улицу извезу сопствени аутомобил.

Код нас су до пре три године купопродајни уговори оверавани у суду. После је то прешло у надлежност бележника.

У предузећима која се баве продајом половних возила кажу да би било добро када би и овде тај поступак преласка возила на новог власника био поједностваљен ако би се омогућило да уговоре оверавају и код бележника, али и у суду, како им више одговара. Поједностваљење административних процедура увек добро дође

Цео поступак код бележника код нас стаје 2.880 динара. Толико стаје овера потписа за купца, продавца, порезника и надлежне из подручне јединице МУП-а.

У Комитету за безбедност саобраћаја саветују старе власнике да што пре обаве све формалности преноса власништва, иначе... Прво могу имати проблема с неплаћеним картицама за паркинг. Принудно извршење и принидна наплата су ту прилично уходани и поступак брзо тече.


Број расте

Број продатих аутомобила, и половних и нових, код нас расте. Лане је нове власнике добило 65.000 половних возила и 25.000 нових. Ове године ће тај број бити вероватно и премашен.

До конца новембра продато је 24.421 нови аутомобил, а за половна возила се још увек чека статистика.


Судском извршитељу неће много значити што се претходни власник позива на то да ауто у ствари више и није његов. Платиће све што нови газда дугује.

Осим казни за паркирање, могу му стићи тужбе па и решења о извршењу од осигуравајућих компанија или, како се то каже, трећих лица која су била оштећена у удесу.

Посебан проблем је уколико се догоди да нови власник изазове незгоду и уз то направи штету па побегне.

Осигуравајућа комапнија ће тражити штету од онога ко је возилом управљао, али и од лица које се званично води као власник.

Зато не би било згорег да се поступак пререгистрације на новог власника што више поједностави.

Цео посутпак преноса на новог влансика често се одлаже због административне процедуре, али и због трошкова.

Сем трошкова за бележника, ту је и плаћање пореза. Купац плаћа порез на пренос апсолутних права у вредности од 2,5 одсто.

Све то не би требало да буду велики трошкови јер код нас се највише купују јефтинија половна путничка возила.

Готовином се купују возила која су вредна до 3.000 евра, док за она скупља купци махом одлучују за кредит.

За ту намену највише се узимају готовински зајмови јер су најповољнији. Не би било лоше да се у ту суму урачунају и сви трошкови преноса власништва.

Д. Вујошевић

EUR/RSD 117.1420
Најновије вести