ОГЛАСИ ПУНИ ПОНУДА АЛИ ВОЗАЧА И ДАЉЕ НЕДОВОЉНО Фали нам 20.000 људи за воланом аутобуса и камиона ЧАК НИ ПЛАТА ОД 3.500 ЕВРА НИЈЕ ДОВОЉАН МАМАЦ

Већ дуже време у Србији кадрова појединих струка нема, а међу њима су, свакако, и професионални возачи и то је проблем с којим се суочавају и многе друге земље у Европи.
v
Фото: Dnevnik.rs

Процењује се да у нашој земљи недостаје између 15.000 и 20.000 возача камиона и аутобуса, а да је тако потврђује и то што су сајтови за оглашавање слободних радних места препуни огласа за ово занимаље. Професионални возачи и аутобуса и камиона тражени су у целој земљи, много је послодаваца који одмах нуде потписивање уговора, пуно радно време, за рад у међународном саобраћају и слободне викенде код куће, наводе и врсту возила којим ће се управљати, неки траже искуство, неки не...  Када је зарада у питању, ни у једном огласу није понуђено мање од 80.000 динара, а зараде премашују и 3.500 евра. 

- У Србији има око 170.000 лиценцираних професионалих возача, овај посао ради њих од око 100.00 до око120.000, а остали или раде нешто друго или су отишли у иностранство - каже генерални директор Пословног удружења друмског саобраћаја, “Србијатранспорт” Горан Алексић. - То, наравно утиче и на безбедност и на квалитет саобраћаја, а треба рећи да је, осим професионалних возача видљив и недостатак стручне радне снаге у саобраћају - механичара, електричара... и то представља велики проблем за безбедност, али  и трошкове одржавања возног парка.

Фото: Dnevnik.rs

По његовим речима, мање/више ове бројке већ дуго се не мењају, али сада је ситуација, ипак, нешто мало другачија јер у Србију долазе радници из других земаља, пре свега Индије, али и других азијских земаља. Уз то, напомиње наш саговорник, наши људи који раде у земљама Западне Европе почели су да се враћају, а разлози су различити - високи трошкови живота у тим земљама, самачки живот... али и то што су плате професионалних возача у Србији порасле у односу на неколико година уназад.

- Висина плате зависи од много фактора и разлике постоје, али би се могло рећи да су у јавном саобраћају од око 80.000 па до око120.000 динара, колико возачи аутобуса зарађују у већим градовима у Србији. У  теретном саобраћају зараде су више и крећу се од око 1.000 евра па и до око 3.500 евра, колико се може  зарадити у међународном саобраћају - каже Алексић.

По његовим речима, у Србији има много више професионалних возача камиона него аутобуса, а и мање је оних који возе аутобусе.

Фото: Dnevnik.rs

- Зараде у теретном  транспорту веће су него у превозу путника, па се многи опредељују да возе камионе. Недостатак возача камиона износи око осам одсто укупног броја професионалних возача, док је проценат недостатка возача аутобуса чак око 18 одсто. Обе бројке су алармантне и добро је што је нови Закон о безбедности саобраћаја предвидео промене које олакшавају долазак до Д категорије, а пре двадесетак дана донет је и правилник обуци и ауто-школама који то омогућавају. То је пракса које се примењује у Европи и тиме се даје простора да се много више жена пријави за возаче аутобуса.


Обука око 350.000 динара

Обука за професионалне возаче доста кошта и по речима Горана Алексића за то је потребно око 350.000 динара. Они који желе да постану професионални возачи морају да положе Стручну и професионалну компененцију, која подразумева и теорисјку и практичну обуку. Алексић истиче да би, будући да недостаје велики број возача, а обука је скупа, држава требало да предузме кораке који би привукли младе ка овом послу, те да је “Србијатранспорт” одавно надлежнима упутио такав захтев.


По његовим речима, потпуно је јасно да многим послодавцима недостају возачи, али да веома мало њих, не више од пет одсто, посао нађу преко огласа.

- Мало је професионалних возача који посао траже и нађу преко огласа. Практично, професионални возачи хронично недостају и веома често прелазе од једног до другог послодавца. За то су пресудни и висина зараде, али и услови рада, квалитет возила... - наглашава Алексић.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.0731
Најновије вести