Породични посао развија Србију
У Београду је одржан први скуп предузетника из породичних предузећа у региону у организацији Family Business Network Адриа (ФБН), организације која окупља представнике породичних предузећа из 65 земаља света.
Након потписивања Меморандума о сарадњи између Привредне коморе Србије и ФБН-а, одржан је панел на којем су разматрани предстојећи изазови за породичне послове у Србији, Хрватској, Словенији, БиХ, Црној Гори и Македонији...
Председник Привредне коморе Србије Марко Чадеж рекао је новинарима да је велика је част за Београд што је домаћин те велике мреже породичног бизниса, која окупља породична предузећа из 65 земаља света, и која имају од пет до 25 милијарди евра обрта.
– Сва породична предузећа данас, било да су у Италији, Аустрији, Норвешкој... гледају где могу даље да инвестирају, и зато је то велика шанса за нас – рекао је Чадеж, указујући на то да је за породична предузећа, која имају конзервативну политику улагања, потребна сигурност и тим људи који ће пратити инвестирање.
Говорећи о изазовима породичног бизниса у Србији, Чадеж је казао да је највећи проблем континутитет посла.
– Када погледате Србију или простор бивше Југославије, видећете да смо на сваке две генерације имали сукобе и превирања који су пореметили систем... породице које су пре рата биле велике пословне породице, после рата то више нису биле, због комунизма – указао је председник ПКС-а.
Председник ФБН-а Адриа Давор Јакулин рекао је да је мисија те организације да подржава породични посао и повезује предузећа, кроз организовање скупова у региону и у међународном форуму, где се окупљају породичне фирме из целог света.
Он је навео да је један од задатака те организације да припреми породична предузећа за изазов – како да припреме младу генерацију да преузме посао, и како да их опреми знањем и различитим приступима.
– Када млади заврше факултет и одмах уђу у посао – то је често превише за њих и због тога само трећина породичних послова опстаје и послује успешно, а остатак доживљава фијаско – навео је Јакулин.
С друге стране, како је навео, данас имамо проблем како да се породични бизнис пренесе на следећу генерацију јер све мање младих људи има интересовање да преузме посао.
Такође, сматра да предстоји још доста посла да би се српска породична предузећа осмелила да модернизују начин управљања и да уведу корпоративно управљање, да иду у другачије моделе организовања и mеnaymеnta.
Чланови ФБН су породична предузећа из Европе, Америке, Кине, Јужне Америке...
Е. Дн.