ПРОДАЈА АУТОМОБИЛА По Србији се све мање возе кршеви

По свему судећи, у свету се нови аутомобили купују ређе него лане: у првој половини ове године продато их је 7,1 одсто мање него у истом периоду прошле.
koridor 10, Dnevnik/Radivoj Hadžić
Фото: Дневник/Радивој Хаџић

По подацима организација ВДА и АЦЕА, готово сва значајна тржишта су у паду, а раст је забележен једино у Бразилу. У Европи је ове године продато 3,1 одсто мање аутомобила, а на укупан пад куповине нових аутомобила значајно је утицало то што их је у Кини купљено чак 14 одсто мање. Велики пад продаје нових аутомобила забележен је и у Индији – 10,3 одсто, смањена је и потражња за аутомобилима у САД, Русији, Јапану, а у Европи је највећи пад куповине нових аутомоблила забележен у Скандинавији.

18.087 нових возила продато је ове године у Србији за првих шест месеци
17 година је просечна старост путничких аутомобила на нашим друмовима

Како пишу медији, у Европи велики раст куповине нових аутомобила  бележе Литванија и Румунија, али занимљиво је и да су се у Србији ове године нова возила куповала чешће него прошле. Наиме, за првих шест месеци продато је 18.087 нових возила, што је 11,08 одсто више него у истом периоду лане. За прво пола године купљено је 5,88 одсто више путничких возила, док је раст лаких комерцијалних возила готово 35 одсто. Занимљиво је да купци нових аутомобила све чешће купују бензинце, који сада троше мање него раније и јефтинији су за одржавање.


Различити стандарди

У предходне три године у Србију је увезено је 80.873 нових аутомобила, док је у истом периоду увезено 384.269 половних возила, од којих највише – чак 227.916 – с генерацијом мотора еуро3, односно возила старијих од 13 година. При увозу нових возила, у Србији се од јануара 2016. године примењује стандард еуро6 генерације мотора, тренутни стандард је еуро 6б, а од јануара ове године еуро 6д, односно нови пооштрени стандард мерења емисије издувних гасова. Истовремено, у нашој земљи је још увек на снази одлука из 2005. године да се могу увозити возила генерације мотора еуро3.


Да ли ће раст куповине нових возила утицати на смањење старости укупног возног парка у Србији, који је око 17 година, односно просечну  старост путничких аутомобила, која је једва који месец мања – 16,4 године, тешко је рећи. Извесно је да на нашем тржишту постоји интересовање и за половним возилима те их је за првих шест месеци ове године увезено 75.527. Због мале куповне моћи грађана Србије, половњаци се радо купују, али, пре свега због екологије, односно утицаја на животну средину, није добро то што се на наше тржиште увози доста половних возила старијих од 15 година. У првих шест месеци у нашу земљу је увезено више од 50.000 половних аутомобила с еуро3 и еуро 4 мотором, а од укупног броја увезених половњака, готово 35.000 старо је између 14 и 20 година, а око 25.000 нешто је млађе пошто друмовима крстаре дуже од деценије.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1420
Најновије вести