Сваки шести купац у Србији пазари у Агрокору

Одјеци невоља у којима се нашла хрватска компанија “Агрокор”, чули су се у целом региону, па наравно и у Србији. Наиме, у овом концерну ради више од 60.000 људи у свим државама региона, од којих у Србији више од 10.000.
mleko, Dnevnik/Radivoj Hadžić
Фото: Дневник/Радивој Хаџић

Поред оних који раде у трговини, доста је и запослених у прерађивачкој индустрији, јер Агрокор у Србији има  осам фирми - Фриком, Дијамант, Идеју, Меркатор, Супер картицу, Кикиндски млин, МГ мивелу и Нову слогу. Због тога и није необично што се Агрокором баве и највиши представници влада земаља у региону, а половином прошле недеље у Београду су се састали министри трговине четири земље овом поводом, и извесно је да се ситуација прати и да су сви заинтереосвани да се она држи под контролом како би се заштитило сопствено тржиште и сачувала радна места.

И док су у Хрватској, због дешавања у Агрокору, запосленима касниле плате, а добављачи, на кратко, зауставили снабдевање трговина које су у саставу овог концерна, у Србији таквих проблема није било, а уверавања су да их неће ни бити. Будући да у Србији “Меркатор С”, у оквиру којег послују и компаније “Идеја” и “Рода”, заузимају велики део домаћег тржишта, евентуални поремећаји били би видљиви, али рафови су пуни и ради се без икакавих проблема.

Наиме, на домаћем тржишту, када је трговина у питању, послује велики број фирми, од оних сасвим малих, па до великих трговинских ланаца. Продавнице прехрамбене робе су најдоминатније и, слободно се може рећи, има их на сваком ћошку. Ипак, има великих и малих играча, па тако у Србији у укупној малопродаји, према доступним подацима, када су трговински ланци у питању, најећи удео припада компанијама “Меркатор С” и “Делез Србија”, пошто заједно држе колач већи од 30 посто. Наиме, учешће компаније “Меркатор С” је око 16 одсто, док “Делез Србија” има 15 осто учешћа на тржишту. Остали трговински ланци на српском тржишту имају далеко мањи удео, па је тако удео Домаћег трговинског ланца, који окупља 14 чланица - 4,5 одсто, а потом следе “Метро” са три одсто учешћа, колико има и ДИС. Учешће “Универекспорта” на домаћем тржишту износи два одсто, исто толико је и учешће “Амана”, “ Гомекс” је на један посто, “Веропулос” је на 0,5 одсто...

Пласман трговинских ланаца на тржишту Србије осваја се на основу промета који се остварују, а како каже секретар Удружења за трговину Привредне коморе Србије Жарко Милиновић, тржишно учешће трговинских ланаца је и веће уколико се посматра само трговина прехрамбеном робом.

По његовим речима, садашња ситуација с Акрокором ни на који начин се није прелила на домаће тржиште, “Меркатор С” у Србији послује стабилно и без икаквих проблема, а добављачи овог трговинског ланца имају поверења у његово пословање.    

- “Мерактор С” није директно повезан с Агрокором, односно ова компанија је сто посто власништво компаније “Меркатор” ДД у Љубљани -каже Милиновић. - Његово пословање заштићено је купопродајним уговором и имовина се не може се користити као гаранција за дугове Агрокора, а није се могла користи ни за задуживање овог хрватског концерна.

Милиновић истиче да се, када је реч и великим и разгранатим трговинским ланцима, који имају значајан удео на неком тржишту, ретко дешава да престану да послују.

- За трговинске ланце, у којима ради велики број људи и који су добро позиционирани на тржишту увек има заинтересованих за преузмање па је сигурно би било оних који би купили Меркатор, јер сви показатељи говере да је реч о стабилном предузећу - рекао је Милиновић.

Д. Млађеновић

Поремећај у раду великих трговина - велики проблем

Премећаји у раду - празни рафови, пад промета, затварање продавница, отпуштање радника, трговинских ланаца који запошљавају велики број људи и имају значајан удео на неком тржишту, сигурно би се негативно одразио на укупна привредна кретања. Извесно је да слични поремећаји у раду код мањих учесника на тржишту значе велики проблем за оне који се у тој ситуацији нађу, али је невоља, кад је слика много шира, далеко већа и теже решива.

EUR/RSD 117.1484
Најновије вести