За пола година погинуло 19 мотоциклиста, 200 повређено

На путевима у Србији, током летњих месеци, у саобраћајним несрећама учествује, а најчешће и изгуби живот, велики број возача двоточкаша.
d
Фото: Dnevnik.rs

Последња у низу саобраћајних несрећа у којим је један од учесника возач мотоцикла догодила се прексиноћ у Новом Саду, на углу Булевара Европе и Футошког пута, код хотела “Шератон”.

Из још неутврђених разлога сударили су се аутомобил и мотоцикл, који је затм, према незваничним информацијама, проклизао и покосио  бициклисту.

Како је за „Дневник“ потврдио портпарол Службе хитне медицинске помоћи др Зоран Круљ, њихова екипа је интервенисала у 19.25 часова и возача мотоцикла старости 28 година, са наизглед тешким повредама, превезла у Ургентни центар, док је бициклиста старости 17 година превежен на хиргију Дечје болнице у Новом Саду.

И на деоници пута Коњевићи – Прељина код Чачка, на мосту на Чемерници, догодила се саобраћајна несрећа у којој је, на сву срећу, мотоциклиста прошао само са повредама. До саобраћајне несреће је дошло када је возач мотора приликом вожње подлетео под шлепер.

Вожња 15 одсто мотоциклиста може да се окарактерише као насилничка (Владимир Јефтић, Асоцијације за безбедност мотоциклиста)

Два дана раније, у недељу у Футогу, око 21.20, у Улицаи цара Лазара код броја 202, сударили су се аутомобил и мопед. Према незваничним сазнањима, аутомобил је, најверовартније, налетео на мопед, који се зауставио код пешачког прелаза. У овој незгоди је повређен возач двоточкаша, који је након указане помоћи на лицу места, возилом Хитне помоћи превезен на одељење хирургије Ургентног центра Клиничког центра Војводине. Како је за “Дневник” потврђено у овој здравственој установи, након хитне, благовремене и комплетне дијагностике, пацијент је стабилног општег стања отпуштен на даље кућно лечење.

Само пар сати раније, на државном путу Параћин - Зајечар код села Извор, у стравичној саобраћајној несрећи која се догодила око 13.40 часова страдао је возач мотоцикла.

Још једна несрећа са смртним иходом догодила се у петак, када је младић возећи мотор ударио у камион у месту Кладница, на магистралном путу Сјеница - Ивањица. Према незваничним информацијама, до удеса је дошло у једној кривини када је младић изгубио контролу над мотором и ударио у камион.

Ова сезона је почела лошом статистиком, а криви су пођеднако и мотоциклисти и возачи аутомобила.

Од почетка године до средине јуна, 19 мотоциклиста је погинуло,  док је повређено више од 200, а главни узроци су брзина, лоша обука и алкохол.

Статистика показује да возачи скутера или мотора у Србији имају 250 пута већу могућност за погибију него да исто превозно средство возе у ЕУ јер је возачка култура у Србији далеко испод стандарда

У  готово половини случајева до удеса је дошло због скретања или полукружног окретања. Такође, непоштовање ограничења брзине, односно вожња неприлагођеном брзином у односу на околности у саобраћају, у највећем броју случајева допринели су да дође до саобраћајне несреће.

По истраживањима, због повољнијих услова за вожњу, у јулу месецу страда највећи број возача двоточкаша.

Владимир Јефтић из Асоцијације за безбедност мотоциклиста, гостујући недавно на РТС-у је указао да вожња 15 одсто мотоциклиста може да се окарактерише као насилничка.

У Асоцијацији кажу да је ситуација у саобраћају таква да ако возите мотоцикл имате 60 пута већу могућност да страдате, него да возите аутомобил.

Велики број удеса последица је чињенице да возачи често превиде мотоциклисте или их једноставно не виде. Зато, кажу стручњаци, треба имати што уочљивију гардеробу и заштитну опрему. Такође, возачи аутомобила треба да буду посебно обазриви, што, наравно, не ослобађа возаче мотоцикала обавезе да предузимају одређене превентивне мере.

За чување безбедности током вожње најважнија је концентрација возача, одговарајућа опрема и поштовање прописа, а поједине грешке које се мере у секундама могу бити кобне. Одређени број мотоциклиста се понаша недолично, те тако одсутност у вожњи може имати велике последице по живот људи. Најчешће су то брза провлачења између возила, што је један од најризичнијих начина вожње који постоји.

У категорији моторизованих двоточкаша међу настрадалима најзаступљеније су старосне групе од 35 до 44 година и од 25 до 34.

Статистика показује да возачи скутера или мотора у Србији имају 250 пута већу могућност за погибију него да исто превозно средство возе у Европској унији јер је возачка култура у Србији далеко испод стандарда.

У Србији у току године у просеку погине око 50 мотоциклиста, што је мањи број у односу на 2009. годину, која је означена као „тамна година”, у којој је број погинулих мотоциклиста био чак око 120.

По статистичким подацима, у 2018. години догодило се 489 саобраћајних незгода с погинулима, а најрањивији учесници у саобраћају су пешаци, бициклисти и моторизовани двоточкаши и чине готово половину погинулих лица, односно 44 одсто.

У извештају Агенције за безбедност саобраћаја 2019. године наводи се да се у просеку, годишње у Србији региструју 1.673 саобраћајне незгоде у којима је један од учесника био мотоцикл или мопед. У тим несрећама живот изгуби око 50 особа, а њих 1.448 буде повређено.

Висок степен ризика страдања мотоциклиста и мопедиста на путевима Србије главни је разлог реализације пројекта „Тренинг безбедне вожње за мопедисте”. Реч је о пројекату који Агенција за безбедност саобраћаја организује у сарадњи с локалним самоуправама у циљу повећања безбедности у саобраћају.

Возачи и путници двоточкаша су једна од најрањивијих категорија учесника у саобраћају у Републици, а спровођење стручне, теоријске и практичне едукације и обуке у области безбедности саобраћаја доприноси значајном смањењу страдања у саобраћајним незгодама с учешћем возача мотоцикла и мопеда, односно укупног број страдалих у саобраћајним незгодама.

Д. Николић

EUR/RSD 117.3037
Најновије вести