И поред ембарга ЕУ на руску нафту, домаће тржиште добро снабдевено

Иако је данас ступио на снагу нафтни ембарго Европске уније на руску нафту која стиже морским путем, а самим тим и прекид дотока руске нафте нафтоводом „Јанаф” у Србију, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић сматра да се наредних дана ништа неће догодити јер су испоруке нафте до краја године већ уговорене. 
1
Фото: Ilustracija/pixabay.com

- Данас се ништа неће догодити, а неће се догодити ни наредних дана јер се сирова нафта купује терминским уговорима и испоруке до краја године су већ уговорене, чак је и јануар завршен - рекао је Мићовић. 

Он је указао да у том смислу прекид дотока руске нафте нафтоводом „Јанаф” у Србију неће довести до проблема, односно снабдевење домаћег нафтног тржишта неће бити угрожено, а то показују и цене сирове нафте јер је у петак барел коштао 89 долара, а јуче 86, што значи да су цене стабилне. Што се тиче забринутости возача да ће гориво на пумпама поскупети, Мићовић истиче да су већ три недеље цене горива на нашим пумпама у паду.

- Ризици постоје, али не постоји ништа што би сада непосредно угрозило снабдевеност и утицало на повећање цене горива. За сада је све под контролом - рекао је Мићовић.  


Цена ограничена на 60 долара  по барелу

Европска унија ставила је рампу на увоз руске нафте која стиже морским путем и ограничила њену цену на 60 долара по барелу, а Русија не прихвата тај лимит ни по цену смањења производње. Иако је пет чланица ЕУ изузето од те сакције, забрана важи за Србију: 


По његовим речима, потенцијални ризик може бити 5. фебруар, када ступа на снагу забрана увоза деривата нафте из Русије у ЕУ. 

- Тада ће се појавити озбиљан недостатак дизела уз целој Европи и зато би требало сви да се спремамо. Сирова нафта, много лакше него деривати, успева да промени токове и да дође до Медитерана у довољним количинама - истакао је Мићовић. 

По његовим речима, Нафтна индустрија Србије не може у потпуности да одговори захтевима тржишта и да је јако битно да постоји компонента увоза.

- Јако је важно да сачувамо увоз јер ако се он прекине и уколико би деривати завршили на неком другом тржишту - неће бити тако једноставно вратити их назад. Зато је при формирању цене горива веома битно да то буде на нивоу који покрива трошкове увоза - објашњава Мићовић. Он је истакао да је важно имати залихе нафте, не због тога да се преброди криза већ да се, уколико дође до поремећаја, премости та ситуација и обезбеди неки нови извор снабдевања. Из државе поручују да су складишта пуна и да резерви има за два месеца, а када је реч о залихама нафтних компанија, Мићовић каже да су оперативне залихе формиране на нивоу четири дана просечне потрошње. 

- Поремећаји су могући и због тога је важно да залихе нафте буду што веће и да се на тај начин обезбеди више простора и времена да се преброди потенцијални поремећај - указао је Мићовић.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести