Нови број часописа Југословенске кинотеке: У славу Мишела Пиколија

Југословенска кинотека упораво је објавила летњи двоброј 43/44 свог часописа за све филмофиле којима ових дана недостаје одлазак у биоскопе.
bioskop film pix
Фото: Pixabay.com

Нови број отвара рубрика “Филмски феномен”, посвећена недавно преминулом славном француском глумцу Мишелу Пиколију (1925-2020), који је дебитовао још 1945. и снимао скоро до свог 90. рођендана. Представљао је, како пише Марјан Вујовић, европску интелигенцију која се претапала у филмске приче и био један од кључних глумаца у изборима великих европских редитеља који су оставили траг у кинематографији 20. века својим делима бавећи се основним концептима друштва. И на насловној страни овог броја је Пиколи у друштву Брижит Бардо. Свет је недавно остао без једног од најутицајнијих и најаутентичнијих композитора филмске музике у свету Енија Морикенеа, а на фотографији је у друштву прослављеног италијанског редитељаСерђа Леонеа, са којим је сарађивао на чувеним шпагети вестернима - „За шаку долара”(1964), „За долар више” (1965), „Добар, лош, зао” (1966), „Било једном на Дивљем западу” (1968), као и на једним од најбољих кримића у историји „Било једном у Америци” (1984)... Био је аутор музике за више од 500 филмских и телевизијских остварења, игране и документарне форме.

Кинотека обележава 60 година од настанка филма “Капетан Леши” Жике Митровића, који је са 3,5 милиона гледалаца оборио рекорде у свим републикама бивше СФРЈ и продат у 40 земаља широм света. Александар Гаврић насловном улогом у том југо-вестерну стекао је статус прве праве домаће филмске акционе звезде. У домаћим и страним, углавном немачким и италијанским продукцијама, одиграо је око 40 улога, све до преране смрти у 40. години.

Рубрика “Великани светског филма” посвећена је шпанском редитељу Педру Алмодовару за кога Радиша Цветковић каже да када се прођу километри целулоида, остаје снажан утисак његове лојалности

колико мотивима толико и култури чији је заштитни знак постао. Сандра Перовић урадила је интервју са једним од најбољих и најзначајнијих савремених немачких редитеља Кристијаном Пецолдијем, оцењујући да су његови филмови интимне приче протагониста смештене у мрачна раздобља новије немачке историје, али и замена идентитета. Пецолд је изјавио да је бајка “Ундина”, који је светску премијеру имао на 70. Берлиналу „један од највећих митова о мушкарцима и женама“. Ана Марија Роси пише о Шону Конерију, поводом 90. рођендана, глумцу који је седам пута играо „најславнијег и највољенијег тајног агента Yејмса Бонда. Забављао нас је забављајући се, играо – играјући се. Сакупио је 65 филмова који су му донели Оскар, Бафту и два Златна глобуса. Добио је и титулу сера.

У рубрици “С полица библиотеке” објављен је приказ књиге „То је најлепши филм који сам икада гледао“, првог тома целокупних дела авангардног аутора Бранка Вучићевића (1934-2016) филмског критичара, сценаристе и преводиоца који је био узор многим уметницима и критичарима и суштински допринео српској кинематографији и култури.Овај број часописа обележава и пола века од снимања филма ”Лисице”, према сценарију Мирка Ковача, у режији Крсте Папића и објављује текст из 1970. Милутина Чолића, а затим и шести део одломака из књиге „Развој филмских врста“ Владимира Петрића. Последње странице у рубрици “Трагови на филму” посвећени су недавно преминулим ствараоцима седме уметности.      

Н. П.

EUR/RSD 117.5802
Најновије вести