Вечерас у Студију М: Музика мундана и век од рођења Ернеа Кираља

НОВИ САД: Јавним снимањем емисије „Музика мундана” вечерас ће у Студију М Радио Новог Сада бити обележено 100 година од рођења Ернеа Кираља, композитора чије стваралаштво спада у ред најважнијих топонима војвођанске, али и југословенске, па и мађарске музичке сцене 20. века.
erne kiralj
Фото: Privatna arhiva

Ауторска свестраност ове по много чему по много чему јединствене појаве у свету уметности огледа се у различитим областима музике којима се бавио: од истраживања и експеримента, до спајања народне баштине и авангарде.

Али не мислим да сам авангардан. Ја само записујем своје звучне импресије. И то бих могао да чиним или компромисерски у односу на класичну представу о музици, или да будем искрен. Ја сам се одлучио за ово друго, открио је Кираљ у једном интервјуу.

Ерне Кираљ је рођен у Суботици 16. марта 1919. По завршетку музичке школе радио је у оркестру суботичке опере, а када је она 1953. угашена, прешао је у Радио Нови Сад где ће деловати као музички уредник. Истовремено се развијао и његов етномузиколошки ангажман, током којег је записао бројне мађарске, српске, русинске и циганске мелодије - процењује се да их је у његовој збирци више од 3.000. Написао је и велики број радова о народној музици, али и о инструментима и обичајима, који су штампани у издању САНУ, Музиколошког института Мађарске академије наука, Савеза фолклориста Југославије... Такође је о етнолошкој грађи народа из којег је поникао снимио 1978. филм „Седам мађарских народних балада”. Посебно је занимљива његов градитељски подухват – да би „добио звуке које је желео” конструисао је потпуно нове инструменате: цитрафон, који је заснован на мађарској сељачкој цитри, те мултимедијални таблофон.

Као композитор, Кираљ се југословенској публици у својим раним делима представио као модерниста. Експериментисао је са звуком, текстом, микстмедијима, стварајући дела необичних, не само звучних него и визуелних решења, у којима је импровизацији дат велики значај. Слободно се кретао пределима авангарде, истражујући са једнаким интересовањем поља импровизације, електронске музике, када је она привлачила врло мали број композитора, и нових звучних могућности инструмената (у смислу препарације, нових начина свирања, па изговарања текста за време свирања). При томе је с истим ентузијазмом компоновао и за “традиционалне” саставе (клавирски трио, гудачки квартет, разна дуа...), као и за веома необичне камерне формације.

Први утицај, поред фолклора, на мене је извршила збирка Двадесет народних песама у обради Бартока и Кодаља. Затим се десило да су наши новинари ишл;и на светску изложбу у Брисел, где се излагала Корбизјеова палата и била извођена музика Едгара Вареза. Када су се вратили, дали су ми снимке. Био сам фрапиран и рекао себи: Па то је оно што ја мислим, онако како ја пишем. Препознао сам себе кроз ту музику. И кроз Словенског исто. После сам путовао у Париз код Пјера Шефера. Чуо сам затим и Штокхаузенова дела за електронску музику. У исто време сам сакупљао и фолклор... И све то заједно ми је дало једну потпуну слободу да почнем на овај свој начин да компонујем, испоричао је Кираљ својевремено музикологу Ири Проданов.

Фото: Privatna arhiva


Снимање почиње у 20 часова

Вечерашњи гости уреднице „Музике мундане” Јованке Степановић биће дугогодишњи музички уредник РНС Оскар Панди, док ће у програму учествовати и пијанисткиње Бранке Парлић, Наташе Пенезић и Јелене Симоновић Ковачевић, виолинисткиња Милица Тричковић и виолончелисткиња Кристина Сабо Токоди, које ће извести одабране Кираљеве партитуре: Две Сонатине за клавир из 1957, Дванаест комада за клавир (1966), Токата пентатоника (1972), Флора бр. 3 (1978), затим Успомену, за виолину и клавир, те Три комада из албума, за виолину, виолончело и клавир (1981).

У емисији ће поводом обележавања још једног јубилеја, 70 година Радио Новог Сада, бити емитован и снимак Шест војвођанских народних песама, које је Ерне Кираљ посветио појанисткињи Марини Милић Радовић, и она је дело премијерно извела на концерту у Студију М 1988. Јавно снимање емисије „Музика мундана” почиње у 20 часова, а није згорег навести да они који закасне - неће моћи да уђу.


Кираљев потпис стоји не само уз оркестарске и камерне композиције, него је он аутор и великог броја соло песама и хорских композиција, у његовом опусу посебно место припада музици за децу, а ангажовао се и на „изради” филмских и сценских музичких кулиса. Тако је, рецимо, на 18. Стеријином позорју 1973. године добио Награду Савеза композитора Југославије за најбољу оригиналну сценску музику за драму „Јов” Ференца Тота у редитељској поставци Иштвана Сабоа и извођењу суботичког Народног позоришта. У његовој дискографији је више од двадесет грамофонских плоча, а биографија је, пак, пуна признања, од Златне значке Културно-просветне заједнице Србије и Награде за допринос развоју југословенске музике, до чланства у Мађарској академији наука.

Мање је, међутим, познато да је Кираљ писао и поезију. Аутор је, по властитом признању, стотинак песама.

С поезијом је друкчије него с музиком. Поезија је тренутна инспирација, а музика трајна. Ти моменти инспирације су чудни. Једноставно стиска нешто у грлу, па морате нешто да урадите. Нешто вас ухвати и не да вам мира. Сва срећа па се то дешава изненада и не може се контролисати. То још нико није измислио како да контролише, испричао је Кираљ, који није крио да у свом стваралаштву уопште не обраћа пажњу на околину: „Ја се стално крећем напред”.

М. Стајић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести