ФОТОГРАФИЈЕ АТЕЉЕА ШПАНСКИХ СЛИКАРА И ВАЈАРА У ГАЛЕРИЈИ МАТИЦЕ СРПСКЕ Прозор у свет великих уметника
У Галерији Матице српске свечано је отворена изложба „Атељеи уметника. Поглед из фотографске архиве Института за културно наслеђе Шпаније”.
Изложба се састоји од 90 фотографија које приказују различите стваралачке просторе великих шпанских сликара и вајара, пратећи хронолошки оквир од последње деценије 19. века до 50-их година 20. века. Радови уметника представљених на изложби не обухватају све различите уметничке токове у Шпанији у посматраном периоду, али пружају увид у богатство њиховог преплитања и различитих стварности које су постојале током тих деценија.
Фотографије које сачињавају поставку одабране су из вредних фотографских архива на тему наслеђа, у оквиру Института за културну баштину Шпаније, пре свега из Архива шпанске уметности, који је чувена породица Морено стварала у периоду од 1892. до 1954. године.
Како је појаснио један од аутора изложбе, и Оскар Муњос Санћес, фотографије су модерне копије које је Хуан Мануел Кастро Пријето, добитник Националне награде за фотографију, претворио у позитив, користећи оригиналне негативе на стаклу. „Величина оригиналних негатива, 18x24цм, заједно са изузетном прецизношћу и техничким квалитетом радова ових фотографа, омогућиле су добијање увећаних копија које можемо видети на изложби”, навео је Оскар Муњос Санћес, додавши да ове фотографије омогућавају посетиоцима да закораче у атељее и разгледају их, посматрајући амбијент и предмете којима су се сликари и вајари окруживали како би стварали своја уметничка дела.
Иначе, уметнике и њихова дела у атељеима објективом фотоапарата oвековечили су признати мајстори уметничке фотографије у Шпанији. При томе изложене фотографије – без обзира да ли су их стварали Маријано и Висенте Морено, Руис Вернаћи, Аурелиo де Колменарес Оргаса, гроф од Полентиноса, Кабре, Вундерлих или Пандo – одликује документарна вредност, као и естетски квалитети. Техничка вештинa поменутих фотографa видљива је у врхунском познавању светла и композиције, као и у осећају да представе личност сликара или вајара у симбиози са ентеријером атељеа у којем су стварали.
Отварајући изложбу, његова екселенција амбасадор Краљевине Шпаније у Србији Хуан Хосе Санс Апарисио истакао је значај културног повезивања, те у том смислу посебно нагласио колико је важно имати адекватне партнере у другим деловима Србије, ван престонице. „Нама је лако организовати неки догађај у Београду, јер ту је Амбасада, ту је Институт Сервантес... али важно је презентоватшпанску културу и мимо главног града. И зато нам је изузетно важно што сјајног, озбиљног партнера имамo у Галерији Матице српске”, поручио је шпански амбасадор. У свом поздравном слову управница ГМС др Тијана Палковљевић Бугарски навела је да су, поред шпанских великана, изложбу употпуњавају и српски уметници из исте епохе, који позирају у својим атељеима, „оживљеним” уз помоћ савремених технологије. Уз Оскара Муњоса Санћеса, ауторка шпанског дела изложбе је и Исабел Аргерић Фернандес , док српски избор потписује Станислава Јовановић Миндић. Отварању изложбе, коју ће Новосађани и њихови гости моћи да обиђу све до 31. августа, присуствовала је и покрајинска секретарка за културу, информисање и односе с верским заједницама Александра Ћирић Бошковић.