Како је Дистрикт постао центар стрипа

Први пут на једном месту – историја српског стрипа стара чак три века, нове форме, најзначајнија стрип конференција у региону, најчувенији југословенски стрип кроз изложбу и други програми у години титуле Европске престонице културе Дистрикту су дали потпуно нову и до тада невиђену димензију – димензију Града стрипа.
e
Фото: В. Величковић

Дистрикт је тако створио могућност да се претвори у центар девете уметности, а да програми из те области понуде публици нешто ново и другачије, окупљајући еминентне светске, европске, регионалне и домаће стручњаке.

Радионица као времеплов: Стрип путовање кроз три века

Колико смо уопште били упознати са историјом српском стрипа и његовим капацитетима, досегу и значају? Изложба "Од Невена до Бетмена" понудила је јединствено искуство водећи публику на путовање чак три века уназад, јер, веровали или не, чак толико далеко досежу радови српском стрипа. То је вероватно био први пут да на једном месту, у простору Радионице, буде сумирана обимна историја, која је за многе била новина до тог тренутка, а о успешности самог пројекта говори чињеница да је током готово 10 дана изложба константно била веома посећена.


Мирко, пази метак!

Шест деценија од настанка једног од најзначајнијих југословенских стрипова "Мирко и Славко", у Дистрикту је реализована и изложба "Мирко и Славко – никад робом. Популарни "Мирко и Славко” први је југословенски високотиражни домаћи стрип о два дечака, партизанска курира, Мирку и Славку, који је излазио у едицији "Никад робом", издавачке куће "Дечје новине" из Горњег Милановца. Главни аутор "Мирка и Славка" је био цртач Десимир Жижовић Буин, уз бројне сараднике. По стрипу је снимљен и истоимени дугометражни филм у режији Бранимира Торија Јанковића. Тираж недељних свезака "Мирка и Славка" достизао је 180.000 примерака по броју, а има тврдњи сведока, било је и по неколико доштампавања, када би се први тираж широм распомамљене СФРЈ већ у петак распродао… А само различитих свезака са њима двојицом било је бар 400-500.

Фото: В. Величковић


Визуелна шетња од епске поезије, народних прича, научне фантастике, страве и ужаса, суперхероја, мелодраме, биографских романа, историјских догађаја и комедије све до апстрактног, филозофског и експерименталног стрипа, изложба је обухватила више од хиљаду радова домаћих мајстора стрипа, а била је резултат рада више од 20 аутора из разних области који су учестовали у креирању визуелног и мултимедијалног материјала, категоризацији и адаптацији обимне архивске грађе и на крају поставке.

Од целих табли, преко детаља стрипова и илустрација, до анимираних секвенци, идеја је била да се феномен домаћег стрипа и огроман квалитет и потенцијал који поседује, представи публици и да јој пружи увид у повезаност стрипа са другим уметничким формама, стога је пажљиво биран садржај који балансира између презентације радова одабраних аутора стрипа до едукативно оријентисаних целина поставке.


Традиција стрип викенда дуга више од 10 година

Неизоставни део Града стрипа у Дистрикту, био је наравно чувени "Новосадски стрип викенд“, који се одржава више од 10 годна у организацији Студентског културног центра Нови Сад, а обухвата берзу стрипа, књига, плоча. Прошле године посебно се издвојила изложба стрипа Далибора Талајића, изложба "Дневник Маџ вон Фафнера" и представљање издања "Живот после смрти" Данила Милошева Востока.


Фото: В. Величковић

Први пут на таписерији

Дистрикт је био не само место упознавања са великом и значајном историјом српског стрипа, већ и храбрих искорака у нове форме. Први пут је тако представљен спој стрипа и таписерије. Јединствени центар таписеријске уметности у Србији, али и региону "Атеље 61", први пут је окупио стрип уметнике, у жељи да љубитељима уметничке таписерије представи још један начин изражавања кроз обојену структурирану нит, а све то кроз изложбу "Хероји свакодневнице", која је обухватила дела Хрватске, Црне Горе и Србије.

Иако одају утисак неспојивих уметности, таписерија и стрип у својој уметничкој симбиози отворили су врата публици у неко ново визуелно искуство и означили јако важан тренутак промишљања о новим формама. Јединствени центар таписеријске уметности у Србији, али и региону "Атеље 61", по први пут је омогућио да радови уметника који се искључиво баве стрипом буду реализовани у многодругачијем медију од онога сто су до тада радили.

Фото: В. Величковић


Акценат на друштвену неједнакост

- "Нека се играју деца по улици са твојим очима" – ромска клетва, која је уједно била и назив изложбе и инсталације, ставила је фокус на друштвено слепило према питањима мањине. Уметници из четири земље у Дистрикту покренули су питање неједнакости и друштвене искључености Рома, а сама поставка настала је кроз сарадњу ромске заједнице и европских уметника.


Дистрикт као место најзначајније стрип конференције

Не само кроз радове, свет стрипа у Дистрикту, понудио је публици да чују и виде како домаће, тако и регионалне, европске и светске ауторе.

У само два дана, најзначајнија стрип конференција у региону "Стрип, наслеђе и савремена уметност", окупила је у Дистрикту око 20 аутора из неколико земаља, а међу њима су били позната аустријска стрип ауторка Ули Луст, научни истраживачи из Холандије Јаско Хорсман и Матиа Питерс, уметничка критичарка Yанан Марашлигил, уредница платформе за визуелно новинарство Drawing the TimesEva Hilhorst, као и драмски уметници и перформери Каролина Спаић и Себо Бакер, затим уредник стрипова Роел Денен из Белгије, кустоскиња Лустр-фестивала у Прагу Барбора Милерова, Барбара Егерт из Next Comics Festivala из Линца у Аустрији, Давид Шилтер и Оскар Павловскис из летонског Фестивала Куш!, потом мултимедијални уметник и иллустратор из Јапана Акинори Оиши, који је већ радио у Новом Саду у оквиру Европске престонице културе. Домаћу стрип сцену представљали су Борис Станић и Александар Зограф, са колегом из Словеније Блажом Вурником, као и српски стрип цртач Милета Поштић заједно са колегиницом Јеленом Бобић.

Стрип конференција била је део пројекта "Ремиџ Цомиџ", који је веома важан и из аспекта остваривања интернационалне сарадње. Мултимедијални центар Лед Арт из Новог Сада, Фондација "Нови Сад – Европска престоница културе", Агенција "Комуникарт" из Панчева повезали су се са колегама из Лустр Фестивал Илустраце (Чешка), Стићтинг Зид (Холандија) и Форум Љубљана Завод за уметниско ин културно продукцијо (Словенија), а пројекат траје све до 2024. године.

И. Јапунџа

Фото: В. Величковић

 

 

 

 

ОКВИР 3

EUR/RSD 117.1305
Најновије вести