Омаж Сави Шумановићу у Спомен-збирци Павла Бељанског

Спомен-збирка Павла Бељанског обележава у четвртак од 19 часова годишњицу рођења Саве Шумановића (Винковци, 22. јануар 1896 – Сремска Митровица, 30. август 1942) пројекцијом документарне емисије посвећене једном од најпознатијих представника националне модерне уметности 20. века.
Sava Šumanović: Šid pod snegom, 1935. Foto: Dnevnik.rs
Фото: Сава Шумановић: Шид под снегом, 1935. Фото: Дневник.рс

Документарни филм по сценарију и у режији Жике Митровић; у продукцији „Центарфилма Београд”, уз мноштво приказаних радова и пратеће архивске секвенце пружа сликовиту причу о животу и фазама у развоју уметничког опуса овог великог ствараоца.

Периоди школовања и живота у Земуну, Загребу, Паризу и Шиду су утицали на формирање његовог препознатљивог сликарског сензибилитета. Показујући велике афинитете за уметност Пола Сезана и Винсента Ван Гога, Шумановић након часова код Андре Лота у Паризу, гради лични израз у правцу синтезе кубистичких и конструктивистичких начела и елемената експресионизма.

Током другог боравка у Паризу био је веома запажен на изложбама Јесењег салона и Салона независних, а на Јесењем салону 1927. године био је изложен и Доручак на трави из Спомен-збирке Павла Бељанског.

Осим у европским престоницама, Паризу, Лондону, Барселони, Амстердаму и Бриселу, Сава Шумановић, веома запажено је излагао и у својој земљи, потврдивши се као један од најзначајнијих сликара националне модерне уметности између два светска рата.

По свом садржају емисија се надовезује на сталну поставку Спомен-збирке у оквиру које је поред “Доручка на трави”, једне од најпознатијих Шумановићевих слика, изложено још осам дела овог уметника из колекције Павла Бељанског, која представљају својеврсни преглед његовог стваралаштва: Јабуке и грожђе, Нага жена са шалом (1927), Воћњак (1928), Нага жена, Јесен (1929), као и Кућа у сокаку, Зима у Срему (1933) и Шид под снегом (1935).

 Н. П.

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести