Шумановићеве слике поново у Граду светлости

За­хва­љу­ју­ћи са­рад­њи Га­ле­ри­је Ма­ти­це срп­ске и Спо­мен-збир­ке Па­вла Бе­љан­ског са Кул­тур­ним цен­тром Ср­би­је у Па­ри­зу, сли­ке Са­ве Шу­ма­но­ви­ћа ко­је чу­ва­ју ове две ку­ће кул­ту­ре у Но­вом Са­ду, вра­ћа­ју се сво­јој ку­ћи у Фран­цу­ској. На­и­ме, број­на де­ла ко­ја је на­сли­као Са­ва Шу­ма­но­вић, по­пут "Мор­на­ра на мо­лу", "Же­не с во­ћем", "До­руч­ка на тра­ви", "Ку­па­чи­це" ко­ја пред­ста­вља Ки­ки, у то вре­ме по­зна­ту као Кра­љи­ца Мон­пар­на­са - на­ста­ле су у Па­ри­зу.
1
Фото: Промо/Париски "Морнар на молу" Саве Шумановића из 1921-1922. године

Укуп­но де­вет сли­ка, две ви­део ани­ма­ци­је и 13 цр­те­жа би­ће за­сту­пље­но на из­ло­жби на­зва­ној "Са­ва Шу­ма­но­вић и европ­ски ре­а­ли­зми из­ме­ђу два свет­ска ра­та", ко­ја ће би­ти пред­ста­вље­на у Кул­тур­ном цен­тру Ср­би­је у Па­ри­зу, од 25. ма­ја до 23. ју­на. Отва­ра­ње за­ка­за­но за че­твр­так, на ко­јем је на­ја­вље­но при­су­ство број­них зва­ни­ца из све­та кул­ту­ре, али и по­ли­ти­ке, по­пут пот­пред­сед­ни­це Вла­де Ср­би­је и ми­ни­стар­ке кул­ту­ре Ма­је Гој­ко­вић, озна­чи­ће и по­че­так про­сла­ве ју­би­ле­ја, 50 го­ди­на ра­да Кул­тур­ног цен­тра Ср­би­је у Па­ри­зу.

Ка­ко је на­ве­ла ди­рек­тор­ка Кул­тур­ног цен­тра у Па­ри­зу, На­та­ли Бе­љан­ски, из­ло­жба Шу­ма­но­ви­ће­вих де­ла из но­во­сад­ских га­ле­риј­ских збир­ки са­мо је по­че­так про­сла­ве ју­би­ле­ја, ко­ја ће тра­ја­ти чи­та­ву го­ди­ну. По­сле из­ло­жбе "Са­ва Шу­ма­но­вић и европ­ски ре­а­ли­зми из­ме­ђу два свет­ска ра­та", на ре­ду је ар­хив­ска из­ло­жба фо­то­гра­фи­ја из бо­га­те исто­ри­је Кул­тур­ног цен­тра Ср­би­је у Па­ри­зу, на ко­ји­ма ће мо­ћи да се ви­де и Да­ни­ло Киш, Вла­ди­мир Ве­лич­ко­вић, уз број­не дру­ги ве­ли­ка­не и до­га­ђа­је са кул­тур­не сце­не про­шлих по­ла ве­ка. Из Но­вог Са­да, ка­сни­је ће у фран­цу­ској пре­сто­ни­ци има­ти при­ли­ку да се пред­ста­ве Ака­де­ми­ја умет­но­сти и Књи­жа­ра ко­ја сви­ра, "Бу­ле­вар букс".

На­та­ли Бе­љан­ски је по­во­дом ју­би­лар­не пе­де­се­то­го­ди­шњи­це на­ја­ви­ла и но­ви ви­зу­ел­ни иден­ти­тет Кул­тур­ног цен­тра Ср­би­је у Па­ри­зу, пред­ста­вљен и он­лајн, као и на дру­штве­ним мре­жа­ма, по­зи­ва­ју­ћи пу­бли­ку да пра­ти њи­хов рад и вир­ту­ел­ним пу­тем.   

Управ­ни­ца Га­ле­ри­је Ма­ти­це срп­ске Ти­ја­на Пал­ко­вље­вић Бу­гар­ски го­сто­ва­ње у Па­ри­зу на­зва­ла је и раз­ме­ном две европ­ске пре­сто­ни­це кул­ту­ре:

- Из­ло­жба "Са­ва Шу­ма­но­вић и европ­ски ре­а­ли­зми из­ме­ђу два свет­ска ра­та" нај­у­спе­шни­ја је и нај­а­трак­тив­ни­ја из­ло­жба про­шло­го­ди­шњег про­јек­та "Но­ви Сад - Европ­ска пре­сто­ни­ца кул­ту­ре". Ред је да се пред­ста­ви и у Па­ри­зу, јер она је­сте део тог кон­тек­ста.

За Ми­ла­ну Квас ко­ја је аутор­ка из­ло­жбе, као и управ­ни­ца Спо­мен-збир­ке Па­вла Бе­љан­ског, не­ма сум­ње да је Са­ва Шу­ма­но­вић сли­кар чу­ве­них па­ри­ских је­се­њих са­ло­на. Она је об­ја­сни­ла да из­ло­жба по­кри­ва пе­риод од 1921. до 1942, вре­ме то­ком ко­јег је сли­кар бо­ра­вио и ра­дио и у За­гре­бу, али да је сва­ку сли­ку слао та­мо да се пред­ста­ви.

- На овој из­ло­жби мо­же да се ви­ди сва ши­ри­на ре­а­ли­зма Са­ве Шу­ма­но­ви­ћа и ње­го­вих ре­ла­ци­ја са па­ри­ском шко­лом сли­ка­ња. Па­риз је у то вре­ме оку­пљао број­не сли­ка­ре стран­це ко­ји су до­но­си­ли на та­мо­шњу сце­ну дух сре­ди­на из ко­јих су до­ла­зи­ли, обо­га­ћу­ју­ћи њи­хо­ве из­ло­жбе­не са­ло­не. "Ен­гле­ски­ња у Па­ри­зу" Са­ву Шу­ма­но­ви­ћа ди­рект­но ста­вља у ве­зу са европ­ским кон­тек­стом тог пе­ри­о­да - са­мо је део при­че Ми­ла­не Квас.

Као по­себ­но зна­чај­не сег­мен­те из­ло­жбе, Ми­ла­на Квас је из­дво­ји­ла цр­те­же на ко­ји­ма мо­же да се ви­ди раз­вој Шу­ма­но­ви­ће­вих иде­ја и при­сту­па, по­го­то­во кад је реч о сли­ка­њу ак­то­ва и пеј­за­жа. На за­тва­ра­њу из­ло­жбе, 23. ју­на, би­ће пред­ста­вљен и ка­та­лог ко­ји је за­пра­во збор­ник ра­до­ва, пре­пун до­при­но­са по­сма­тра­њу де­ла Са­ве Шу­ма­но­ви­ћа. Тро­је­зич­но из­да­ње, на фран­цу­ском, ен­гле­ском и срп­ском, оку­пи­ло је тек­сто­ве Звон­ка Ма­ко­ви­ћа, Ли­ди­је Ме­ре­ник, Иго­ра Бо­ро­за­на, Ане Ереш, Со­фи­је Ми­лен­ко­вић, Гор­да­не Кр­стић Фај, Ти­ја­не Пал­ко­вље­вић Бу­гар­ски, Ми­ла­не Квас и Та­ма­ре Ог­ње­вић. Сви они по­твр­ђу­ју европ­ски зна­чај Са­ве Шу­ма­но­ви­ћа, као и та­да­шње ју­го­сло­вен­ске кул­тур­не сце­не.

Из­ло­жбу и про­мо­ци­ју пу­бли­ка­ци­је "Са­ва Шу­ма­но­вић и европ­ски ре­а­ли­зми из­ме­ђу два свет­ска ра­та" у Кул­тур­ном цен­тру Ср­би­је у Па­ри­зу, Га­ле­ри­ја Ма­ти­це срп­ске и Спо­мен-збир­ка Па­вла Бе­љан­ског ре­а­ли­зу­ју под по­кро­ви­тељ­ством Ми­ни­стар­ства кул­ту­ре, уз по­др­шку По­кра­јин­ског се­кре­те­ри­ја­та за кул­ту­ру, јав­но ин­фор­ми­са­ње и од­но­се са вер­ским за­јед­ни­ца­ма, и Фран­цу­ског ин­сти­ту­та у Ср­би­ји - Огра­нак у Но­вом Са­ду.

И. Бу­рић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести