Чувена трупа „Римини протокол” наступа у оквиру Битеф пролога

Међу бројиним манифестацијама и програмима из културе који су одложени због пандемије коронавируса нашао се и Битеф.
Габриела Нееб/ Долина језе
Фото: Габриела Нееб/ Долина језе

Како је одлучено 54. издање тог београдског међународног позо­ришног фестивала ће бити реализовано следеће године заједно са 55. Битефом, али публика ипак неће остати ускраћена за својеврсну најаву овог фестивала. Битеф – Пролог одржаће се у у Битеф театру и на отвореним трибинама на Скверу Мире Траиловић у Београду од 12. до 14. септембра уз све неопходне мере предострожности. Публика ће током та три дана моћи да ужива

у позоришним представама, али и међународним трибинама и дискусијама, перформансу новог циклуса, разгово­рима са позоришним уметницима и другим програмима. Овај програм обједињен је слоганом ”На ивици будућности”, под којим ће се одвијати и дупли Битеф 2021.

– Битеф Пролог није замена за 54. фестивал, али је свакако знак жеље, континуитета, вере да је пламен Битеф фестивала неуништив и да ћемо и даље настојати да носимо ту прометејску бакљу кроз позоришни живот – каже директор Битефа и Битеф театра Милош Латиновић. - Нисмо желели да ускратимо Београду и позоришној јавности Србије бар мало театарске страсти. То је у духу Битефа, а у одређеном смислу и знак пажње према Мири Траиловић и Јовану Ћирилову који никада нису одустајали.

Централни позоришни догађај Битеф – Пролога ће бити представа “Долина језе”у режији Штефана Кегија и копродукцији његове компаније Римини Протокол и једног од водећих немачких позоришта, минхенског Камершпилеа. Уметнички колектив “Римини протокол” из Берлина је и прошле године гостовао на Битефу са пројектом “Београд на даљински”, а Кеги, један од најзначајнијих светских позоришних уметника,

на 52. издању фестивала тријумфовао је позоришном инсталацијом “Заоставштина, комади без људи” и освојио Гран при „Мира Траиловић’’ за најбољу представу у целини, као и “Политикину” награду за најбољу режију. “Долина језе” је била једна од носећих представа концепта 54. Битефа, који се заснивао на појмовима трансхуманизма и постхуманизма на тематском и преиспитивањем живог сценског присуства на

естетском плану, односно дехуманизацијом извођача у кореографском смислу, као и употребом робота, дронова и аватара у позоришним представама.

Представа-предавање за централног јунака има хуманоидног робота, реплику писца Томаса Мелеа, који услед биполарног поремећај личности има страх од јавног наступа, те га реплика замењује. Ова духовита и паметна представа спаја општа питања „постхуманизма“ (схваћеног као критика антропоцентризма) с оним питањима која се односе на суштину позоришта: питање нужности „живог“ глумца на сцени, услова гледалачке емпатије и,

коначно, могућности суштинске размене на релацији извођач–гледалац, а коју сматрамо естетским језгром свих извођачких умет­ности.  Због ограниченог броја седишта у сали Битеф театра, “Долина језе” ће имати три извођења, али ће бити преношена и на екрану на Скверу Мире Траиловић, а биће емитованна и на другом програму РТС-а. Богат дебатни и трибински програм Битеф – Пролога биће заокружен и предавањем Ерике Фишер Лихте, једне од водећих светских театролошкиња и професорке татрологије на берлинском Фрај универзитету на тему зашто не постоји дигитално већ само живо позориште, а разговор ће водити уметнички директор Битефа Иван Меденица. Програм Битеф-Пролога ће бити емитован и преко Битеф јутјуб канала.  

Н. П.

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести